.: RINDU ASSYURA :.



bile masuk bulan muharam, mula la otak aku dok pikir alah benda nih... bubur asyura... pahtu terbayang2 tgh makan asyura.... sedapppp nye... ala.. nak bubur asyura. sll kalu blk kg, mmg akan ade la org wat bubur asyura... sedapnyeee.... SAYA NAK BUBUR ASYURA... huhuuh.. ngidam nih... camne ek... sejak dok kl ni, x penah lagi aku merasa bubur asyura made in kl... mmg x penah jupe pn sejak 6thn aku kat sini nih.... x tau la kot2 asyura kat kl ni x sama cm yg kat kelantan....

demi mengubat rindu aku(rindu sapa2 yg suke benda ni gak la) kat bubur asyura, aku ngan gigihnye dengan bantuan pakcik google cari bubur asyura... xleh rase, bule tgk gmbr je pn dh kire okkkkk la...... (tapi kalu bule makan lagii sedap)...






sumber : http://salbiahspace.blogspot.com/2009/02/teringin-nak-makan-bubur-assyura.html






.: CIRIT-BIRIT :.

arini nk crite pasal anak teruna kesayangan aku yg sorang tu la, si asyraaf..... skang ni dia dh pn berumur 1 tahun 7 bln.... dh macam2 ragam skang ni.. yg baik pn byk. by x brape nk baik pn byk.. budak2, terikut2 la ngan sekeliling... xpe la... kita sbgi parent ni, dh jadi tanggungjawab nk membetulkan ape yg slh kan...

asyraaf skang ni, br je lps cirit birit yg teruk(sblm ni x penah lagi cirit birit)... seb baik start onar ari jumaat... weekend dok ngan ibu ngan abah dia je... aku pn x tau nape leh jadi camni.. slh mkn ke ataupn sebab lain, wallahullam.. korang bygkan la, pampers 30 keping hampir2 abis pakai 2 hari je.. smpikan, xde benda nak buang, buang air je... mula2 tu, aku mls nk bwk gi klinik... kununnye nk bg mkn jambu je... tapi bile tgk ari sabtu tu, bontot dia dh merah2, last2 bwk gi klinik gak... gi klinik, doc plak xde...x nk gi klinik lain, sbb dh biasa n asyraaf pn ngam ngan doc tu.. dh doc xde, aku gi beli ubat kat farmasi je la. dh abis ubat tu, x jalan gak... masih lagi cirit birit... hinggakan nk basuh 'beyak' dia pn, nangis.. sapa x nangis.. tgk pada punggung dia, mmg dh merah.. mesti pedih.. x smpi ati tgk dia dok murung je, ahad tu bwk gi klinik lagi.. seb baik doc ade.. dia bg ubat n cek2 mana yg patut.. pahtu, aku mintak nasihat doc tu skit.. time tu, bule plak asyraaf ni main itu ini dlm bilik doc tuh... dh la org larang dia wat pekak badak jer... seb baik dh biase ngan doc tu je la... kalu x, mesti dia ckp pe kat aku kan.. hehehe

isnin aku keje cam biase... terpakse la pesan kat ngasuh asyraaf yg asyraaf tu cirit birit... aku bekalkan pampers nipis je la.. syg plak nk pakai pampers tebal2 kalu pakai x smpi sejam dh kena buang... at least pampes nipis, harga pn nipis skit.. tu yg ibu asyraaf suke.. :D....

kat sini aku nk bg skit tips kat bloggers terutama skali tuk ibu2 yg ada anak kecik(kalu dah anak2 tu besar, diorang dh pandai jaga sdiri :D)... ni nasihat dari doc la...

1. kalu anak cirit birit, elakkan dari bagi susu... mmg aritu asyraaf pose susu la time dia cirit birit(mmg dia x nyusu botol pn kat umah).. mengikut kata doc, kalu kita teruskan bg susu kat anak2 yg cirit birit, kemungkinan cirit birit akan ssh nk benti(tapi kalu bby yg hanya nyusu je, camne lak ek???? lupe nk tny doc la..)...

2. gantikan susu ngan minuman yakult.. mengikut kata doc, bakteria baik dlm minuman yakult ni bule melawan cirit birit..

3. sekiranya ade ruam merah2 kat punggung anak, itu adalah jangkitan kulat... jadi, sapulah cream tuk kulat... kalu sapu cream lain, lmbt baik... mmg pn... mula2 jadi kat asyraaf, aku sapu cream kelapa dara je.. tapi x baik2 gak.. last2 gi klinik, dia bg cream tuk kulat... pakai sehari je, esknye dh baik.. dh baik maksudnye, merah2 tu dh xde la.. dh jadi kehitaman(mungkin dah jadi parut kot...)..


ni je rasenye pesanan2 berguna yg doc bg kat aku aritu... kalu korang2 ada mengalami masalah cam aku nih, bule la try guna nasihat di atas... mane tau berkesan gak kat anak2 korang... kan.... kita hanya berikhtiar jer...


:: wlpn asyraaf x sihat, makan ttp berselera... hehehe...




.: BLOG TAK BER'UPDATE' :.

sudah lama aku x update blog ni.. kalu rumah, dh bersawang kot.. silap2 dah bule jadi rumah 'spiderman'.. hehehe.... agak bizi kebelakangan ni.. bukannye bizi smpi xde mase free langsung.. tapi sbb kebelakangan ni aku sll kena gi wat keje kat tmpt client, tu la wat buat aku lagi x berkesempatan nk update blog....

tunggu la mode berblogging dtg dl la... sbnrnye byk benda yang aku nk coret kat sini.. tapi tu la, x sempat nk taip pn lagi.. weekend???? mmg aku jarang ssgt bukak laptop ni... bukan x nk bukak.. tapi kalu aku bukak, kompem si asyraaf tu dtg nk tekan2 gak... aritu siap dok lagi atas laptop nih... tu la aku x bukak laptop depan dia.. mahunye rosak laptop ni, sape nk ganti.. dh la laptop kompeni.. mampus gaji aku sebulan kena potong...

nnt la sedikit masa lagi.. akan ku coretkan serba sedikit crite kat blog ni.. skang ni, sesi melawat blog kekawan je dl...




.: MUHASABAH DIRI :.

aku ada dpt share info dari sahabat FB aku...bule jadikan muhasabah diri skit... just nk share ngan kwn2 blogger.... jom baca...



Aku Tak Sembahyang....Tetapi Aku Berjaya... (Muhasabah)
by Abu Hanifah on Friday, December 3, 2010 at 5:25pm


Kita tahu bahawa ilmu itu cahaya, dan tidak akan memasuki hati-hati yang gelap, tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha. Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan duga. Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita.


Orang bertanya kepada saya. Kenapa begitu? Sekarang ini, yang manakah benar? Adakah kita faham selama ini tidak benar?


Maka saya hendak bertanya kepada anda.


Adakah anda tahu apa itu istidraj?


Istidraj ini adalah satu kalimah, yang sering menunjuk kepada keadaan seseorang itu yang terus dilimpahkan rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam kehidupannya, walaupun dia bukan hamba ALLAH yang taat, malah seorang pembuat maksiat yang tegar. Kenapa mereka ini dinamakan manusia yang mendapat istidraj? Apakakah maksud istidraj?


Istidraj adalah, apabila ALLAH memberikan kejayaan, harta kekayaan, rezeki yang melimpah ruah untuk manusia itu menjadi lebih jauh dariNya.


Biasanya, manusia yang mendapat istidraj ini adalah mereka yang tidak berusaha menjalankan ISLAM dalam kehidupan, juga tidak berusaha mengenali ALLAH SWT.


Contoh manusia yang mendapat istidraj ini banyak. Kita lihat contoh yang mudah. Qarun. Apakah anda kenal kepada Qarun? Dia ini adalah seorang manusiayang teramat kaya. Diriwayatkan bahawa, kotak yang mengisi kunci kepada gedung-gedung perbendaharaannya tidak mampu diangkat oleh orang-orang yang kuat. Hal ini hendak menyatakan betapa kayanya dia.


Kisah Qarun terdapat di dalam Al-Quran. Hartanya melimpah ruah. Segala perniagaannya menjadi. Segala pelaburannya mengembang. Hartanya makin hari makin bertambah, sedang yang bertambah semalam tidak pula luak digunakan.


Tetapi bila Nabi Musa cuba mengingatkannya berkenaan semua kekayaannya itu datang daripada ALLAH, maka Qarun dengan angkuh menjawab,


“ Tidak, semua ini adalah hasil dari ilmuku”


Lihat. Lihat apa kata Qarun. Tidak, semua ini adalah hasil dari… ILMUKU. Dia nyata semakin jauh dari ALLAH, walaupun kekayaannya menjadi, rezekinya melimpah ruah dan sebagainya. Dia saban waktu memperlekehkan pengikut-pengikut nabi Musa yang terdiri dari orang miskin dan hamba.


Apakah pengakhiran Qarun? Dia akhirnya ditenggelamkan ALLAH ke dalam bumi dengan seluruh hartanya. Kisah ini terdapat di dalam Al-Quran.


Nah… Apakah itu yang kita mahu?


Sebab itulah, saya hendak mengajak saudara-saudari berfikir, apakah yang akan timbul di dalam hati kalian apabila kalian ini jenis yang melazimi dosa-dosa, melakukan maksiat, kemudian kalian berjaya di dalam peperiksaan atau perniagaan. Apakah yang agaknya akan timbul dalam jiwa kalian?


Saya yakin, 99% akan merasa begini, “ Tengok, aku tak solat pun berjaya. Siapa kata solat tu bawa kejayaan?”


Apakah yang akan terjadi kepada anda ketika itu? Anda berjaya, tetapi anda semakin jauh dari ALLAH. Itulah istidraj.


Maka jangan gusar bila tidak berjaya. Cuba lagi. Hubungan keimanan anda dengan ALLAH itulah yang pertama sekali perlu anda perhatikan. Jika anda berjaya membina hubungan keimanan yang baik, insyaALLAH, datanglah badai apa sekalipun, anda akan mampu melaluinya.


Sebenarnya ALLAH suka menguji hamba-hambaNya yang beriman. Terdapat satu kisah yang saya suka baca ketika saya masih kecil.


Terdapat dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, dan seorang lagi muslim yang taat kepada ALLAH. Ketika menebar jala, yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala yang muslim membaca bismillah. Bila jala diangkat, yang menyembah berhala mendapat banyak ikan, manakala yang muslim, hampir sahaja tiada ikan untuknya pada hari itu.


Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada ALLAH.


“ Ya ALLAH, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, KAU berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambaMu yang menyebut namaMu, KAU tidak memberikan DIA apa-apa”


ALLAH menjawab,


“ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti NERAKA. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadaNya? Tetapi HambaKu yang beriman itu, AKU hendak mengganjarkanNya syurga, maka AKU suka mengujinya untuk melihat kebenaran imanNya


Nah, jangan anda kecewa bila diuji, tidak berjaya di dalam peperiksaan walau sudah studi, gagal dalam perniagaan walau kemas menyusun strategi. Itu semua adalah sebahagian dari ujian ALLAH. ALLAH menguji hanya untuk mereka yang dikasihi. Bukankah ALLAH SWT ada berfirman,


“ Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?…”


Jika gagal terhadap satu-satu perkara, itu perkara itu. Anda masih belum gagal dalam kehidupan. Teruskan usaha, selagi nyawa masih ada. InsyaALLAH ALLAH akan memberikan sesuatu yang bermakna kepada anda. Bersangka baiklah kita kepada PENCIPTA kita.


Maka sebenarnya, bila hidup kita digegarkan dengan masalah, hendaklah kita rasa bersyukur. Tandanya, ALLAH masih lagi dekat dengan kita. Ujian adalah tanda kasih sayang dan perhatianNya kepada kita.


Mustahil anda suka senang sebentar di dunia, di akhirat yang kekal abadi nanti anda merana. Anda mahukan istidraj?


Saya yakin tidak..


Anda tenang sekarang?


Anda wajib untuk tidak berasa tenang jika anda berbuat dosa, dan anda berjaya. Sebab itulah, muhasabah diri itu penting. Untuk kita sentiasa periksa bagaimanakah hubungan kita dengan ALLAH SWT.


Aku berdosa, tetapi aku berjaya…. Berhati-hatilah kita agar jangan sampai lafaz itu, atau lafaz-lafaz yang membawa maksud serupa itu terkeluar dari mulut kita.


Mari kita sama-sama duduk, dan bermuhasabah semula.





.: KISAH TAHI LALAT :.

tahi lalat bule berukar jadi kanser... btl ke ?????

tempohari, aku ade didatangi tetamu.. kwn asben aku dari jb.. dia ade keje kat kl.. jadinye, dia tumpang la tido kat umah aku... aku pn mmg kenal kwn asben aku yg ni sbb dulu dia adalah salah seorang jiran aku... bini dia pn aku kenal.. cuma x brape rapat la sbb bini dia jarang ade kat umah memandangkan dia tgh blajar kat johor.. so, kenal gtu2 je la.. time dia blk subang(mase dia dok sini dl la), sll la kuar sesama.. gi mancing la.. gi berkelah la.. tu kisah dl la..

sbnrnye aku bkn nk crite pasal dia tuh.. tapi nk crite psl lain.. malam tu, xtvt kami, borak2 kosong je la kat umah... pahtu tiba2 camne tah bule terkeluar pasal tahi lalat.. aku ni nk mmg ala2 ratu tahi lalat gtu.. hehehe.. dia ade la crite pasal jiran kg dia... pasal tahi lalat jiran kg dia tu makin lama makin membesar..membesar .. dan membesar... last2 gi klinik doc sahkan tu kanser.. mak aiii. .takut je dgr.. dh la tahi lalat tu atas idung.. rompom(korang paham ke perkataan ni :D) la idung dia sbb doc terpakse buang sel2 kanser yg dh makan isi idung tuh... fuh!! xleh nk imagine aku camne kalu doc buang sedikit isi idung..

pahtu aku mula la terpikir, camne ngan tahi lalat aku ni????.. dh la tiga2 tahi lalat kat muka aku ni sume tahi lalat idup.. takut nye kalu aku pn mengalami nasib yg serupa ngan orang tu... oh!!! mintak simpang..

arini, aku ade la surf sikit info pasal tahi lalat n kanser kulit ni.. ade terbaca kat blog sorang ni dan juga sini.. takut la plak.. dulu2 mak aku penah soh aku gi buang tahi lalat aku nih.. tapi bile gi klinik gomen, doc situ kata, biar je la kat situ (kalu klinik private, mesti dh soh buang tuh..masyuk la skit kat diorang kan...).. dia siap ckp, jadi penyeri lagi tuh... hahaha.. saje je la tu mls nk layan aku kot....

aku penah gak tny kwn2 yg penah wat laser kat klinik... tny kos dia mahal ke x.. kwn aku kat kelantan dia ckp dia wat kat spital gomen, xde la mahal..tapi beratus2 gak la... tapi aku takut la plak nk gi wat laser nih... dh la tahi lalat aku ni kat ngan mata... kang x pasal2 effect kat mata aku.. terpakse plak guna permata hijrah kn.. eh!!! nape plak tiba2 kuar iklan pasal permata hijrah plak.. hahaha

korang2 rase, ptt ke aku buang tahi lalat aku nih.. kang kalu aku buang, ada org kata mengubah ciptaan Allah plak.. bule ke ek kita buang tahi lalat... bile terdengar crite2 yg camni, rase cam nk je aku gi buang.. lagipun makcik aku dulu pn penah gak ade tahi lalat cam aku ni.. tapi dia x gi wat laser pn.. cuma lama2 tahit lalat tu akan pecah sdiri.. yg tu, lagiii la sakit.. adeh!!!!.. camne ni ek....




.: TAG + AWARD LAGI :.

aku dpt 2 awrd dari kwn aku, fyda... tapi aku skalikan dlm satu entry je la ek... 2 in 1.. :D


1st award


1 : Thanks the person who gave you this award and the link of the person
trima kasih sahabatku, fyda

2 : Speard the award 15 blogger who you like and you think their blog are awesome
- anis
- yanie
- Amira
- cikgu izyani
- wan wazan
- nasrah naim
- fieza
- mama elman
- adeh!!! kebanyakan kwn2 aku dh ditag... so, kepada sesapa yg lum ditag, sila la tag diri sdiri k... rasenye x ckp pn lagi 15 org...

3 : Tell 7 things about yourself
- hamba ciptaanNya, anak kepada ibubapa ku, adik kepada kakak2 dan abg2ku, isteri kepada seorang suami, ibu kepada seorang anak :D
- dilahirkan tanpa kenal bapa kandung (ayah aku meninggal mase aku dlm perut lagi.. )
- skang ni mode : mahu cari keje lain.. kalu dpt gomen, alhamdulillah.. lama dh ngidam ni :D
- suke jalan2.. asal leh jalan jer, demam pn leh ilang.. hehehe...
- x suke mengalah.. hahaha.. sbb tu la dl sll je gaduh ngan kakak2 n abg2 aku... adakah kerna aku anak bongsu dan mereka2 sume mengalah ngan adik dia sorang ni.. :D
- berangan mahu memiliki rumah sdiri.. tapi lum kesampaian lagi... adeh!!!! mahu setle hutang sedia ada dl..
- dulu kurus kini sudah gumuks... huhuhu.. sapa2 yg ade tips tuk turunkan berat badan tu, dialu-alukan bg komen skit kat aku ni..




2nd award


nickname empunya blog
sue, ani


sepatah dua kata utk pemberi award
trima kasih bbyk...
dh lama x dpt award nih... :D


feveret artis
feberet artis ni ssh nk jwb.. sbb nye aku layan je sume..... :D....



yg kena TAG
seperti jawapan bagi 1st award di atas la.. aku mengalu2kan sesapa yg sudi amik award ni...





.: KISAH SUSU IBU :.

Alkisah pada suatu masa, di sebuah hospital bersalin di Amerika. Maka ada le dua orang ibu yang melahirkan sorang anak lelaki dan sorang lagi anak pompuan. Masalahnya, kedua-dua ibu tadi, mengaku yang mereka melahirkan anak lelaki tersebut !Ni kes berebut anak lelaki le…

Oleh kerana mereka melahirkan pada waktu dan masa yang sama, maka timbul le sedikit masalah bagi menentukan ibu yang sebenar bagi anak lelaki tersebut. Pada waktu tersebut, tiada lagi ujian DNA.

Lalu doktor pakar dari Amerika bertanya le pada kawan dia, sorang doktor dari mesir, macam mana nak selesaikan masalah tersebut. Dia orang dah buat ujian darah dah, malangnya, kedua-dua ibu tersebut mempunyai kumpulan darah yang sama. Lagi rumit masalah tersebut!

Jadi doktor Amerika tu tanya le doktor dari mesir, macam mana nak selesaikan masalah ni, sebab dia dengar orang kata Islam dan Al-Quran ni agama yang sempurna, dan setiap masalah ada penyelesaiannya di dalam Al-Quran.

Maka terkedu le doktor dari mesir tuh! Nak tak nak, doktor dari mesir tu, ajak doktor Amerika tu berjumpa dengan sorang kawannya, iaitu seorang ulama terkenal dari mesir.

Ulama dari mesir tu pun bertanya apa masalahnya. Setelah diceritakan segalanya, Ulama mesir tersebut tersenyum. Ulama mesir tadi suruh diperah susu kedua-dua ibu yang melahirkan anak tadi! Dan dibuat ujian tentang kandungan kalsium, zat galian dan sebagainya! Setelah selesai ujian, mereka diminta membawa keputusan ujian dan berjumpa semula dengan ulama tersebut.

Setelah dapat keputusan ujian, maka mereka pun bertemu semula dengan ulama tersebut. Nak tau apa keputusannya ? Salah satu dari susu ibu tersebut, mengandungi 2 kali ganda bahan-bahan seperti kalsium, zat galian dan apa-apa yang sepatutnya berada di dalam susu ibu. Maka ulama mesir tersebut berkata, ibu yang mempunyai susu yang mempunyai bahan-bahan 2 kali ganda itulah ibu sebenar kepada anak lelaki tersebut !

Kemudian doktor amerika tadi bertanya, apa buktinya di dalam Al-Quran, maka ulama mesir memberitahu bahawa, bahagian untuk anak lelaki itu adalah 2 kali ganda dari anak perempuan, begitu jugalah dalam soal pembahagian harta pusaka. Jadi, oleh kerana itu adalah hukum Allah, susu ibu juga merupakan ‘harta’, maka untuk anak lelaki, adalah 2 bahagian, berbanding untuk anak perempuan!

Wallahua'lam..

Subhanallah… Maha Agungnya Allah…



:: sumber : aku pn x igt dari mana dpt.. sbb dh lama simpan kat notepad... rase menarik tuk dikongsi bersama....


.: MALANG X BERBAU :.

kali ni saje je nk crite pasal malang yg menimpa aku selasa aritu... adeh... mmg malang x leh nk elak la... kalu leh elak, kompem aku dh elak ke tepi.. kan..kan...

selasa aritu aku dtg keje agak lwt la skit.. lalu jalan blkg.. pahtu terpakse follow lori yg bwk sloww bangat(slow bagi aku yg dh kelewatan nih).. dah ade luang aku nk potong, trs aku potong lori tuh... skali ade lopak la plak.. terjatuh dalam lopak kete aku.. pahtu siap ade bunyi yg x menyenangkan.. aku benti kete kat tepi.. tgk kete kot2 ade yg x kena... ok je... trskan lagi perjalanan... mmg kalu nk elakkan diri dari tersekat dlm jem, aku akan lalu jalan SUBANG AIRPORT ikut ARA DAMANSARA tuk kuar ke LDP.. kot situ mmg x jem.. cuma trafik light je la byk.. xpe.. aku snggup tunggu trafic light dari redah jem... dah nama pn shotcut, aku lalu la ikut dalam taman perumahan.. time nk kuar jalan utama tu, bule plak rase lain macam je kete aku... adakah sbb aku terjun lopak tadi or sbb aku naik bonggol x brek(gara2 lwt la sume nih).. ade tmpt lapang skit, aku benti.. rupenye tayar blakang kete aku tu dah kemek la...

adeh!!! kompem pancit la nih.. call bgtau asben(sbb aku bawk kete dia) tny jet kete dia kat mana.. dia plak risaukan aku.. aku xde la gelabah mana sbb dh byk kali kena kes camni.. kirenye tau la cara nk tukar tayar tu camne walaupn x terer mane... skali, mak kau... hambik... skru tayar dia ketat gile.. aku yg 'ayu' pagi tu dh berpeluh2... smpi terkentut2 nk bukak 4 skru dia tuh.. dh la xde org time tu.. kalu ade org time tu, kompem aku wat muka kesian.. wat kunun2 nye x reti nk tukar.. ekekek... terpakse la wat sdiri kali ni.. lama gak la dok godek alah nih.. dh keempat2 skru di bukak, rehat jap.. pahtu amik tayar spare yg berat giler tu.. pahtu rehat plak(rasenye byk rehat dari wat keje :D).. last2, berjaya jugek lah aku tukar tayar kete tuh wlpn amik mase lama...

smpi2 opis, dh kol 10 lebih... lantak la..lgpn dh bgtau opismate aku yg aku masuk lmbt sbb kete pancit..

moral of the story, bagi kaum2 pompuan xspecially, belajar la cara tukar tayar(sbb sllnye pompuan tau bawak jer.. termasuklah aku awl2 dl.. :D)... kalu berlaku kes tayar pancit tmpt xde org, xde la melalak sengsorang... 1st time aku kena dl, mmg byk mengajar aku benda ni... dh la time tu dlm hutan... malam2 plak tu.. kalu korang2 biase ngan jalan nk ke kelantan, mesti korang tau bukit 7, kat merapoh.. tmpt tu mmg panazzzzz..... kat situ la kete aku pancit 1st time aritu... mmg nak nangis rasenye.. sume pompuan n x reti nk tukar tayar.. last2 tawakal je tahan kete org yg lalu lalang... kalu la kwn2 yg terlibat sama dlm kejadian 1st time kete aku pancit(rina, nik siti, zakiah), mesti korang gelak sorang2 kan.. hehehe.. tapi seb baik gak kan... dari situ aku blajar cara nk tukar tayar kete nih...



:: sesapa nk jln shortcut n nk elak jem xspecially ari keje dari subang epot nk ke LDP, bule tny aku.. aku skang dh kategori terer la ngn jln shortcut sejak aku keje kat kelana jaya ni.. :D



.: SAMBUTAN AIDILADHA 2010 :.

raya haji aritu, rase cam kelam kabut ssgt.. cuti 2hari yg aku amik tu pn rase cam x ckp jer.. kalu campur ngan cuti yg mmg cuti raya pertama ngan weekend, total aku kat kg 5hari.. 5 hari nk dibahagi 2 umah.. adeh!!! mmg penat btl la.. penat2 pn hepi sbb berkesempatan beraya bersama sume adik beradik aku... mmg saat ni la ditunggu2 selalu.. bukan selalu bule kumpul ni.. gamat umah mak aku kat kg. ngan cucu mak aku yg berbelas2 org tuh.. ngan kerenah anak2 n menantu2 dia lagi.. hehehe.. tu la kemeriahan hari raya...

gmbr raya x byk.. kamera aku x baik2 lagi.. gantinye pn lum ada lagi.. tumpang kamera anak buah je la.. nk tepek gak la skit gmbr raya.. gmbr aku ber3 ngan suami n anak, xde la plok.. aritu rase cam ade gak bergmbr.. nk kena cari ni ngan anak2 buah aku.. layan je la gmbr ni...

bergmbr dl sblm gi tmpt org sembelih lembu... alhamdulillah thn ni aku dpt korban lagi..


ngan anak buah aku a.k.a tuan punya kamera.. br ting 4 tuh.. besar kalahkan makcik dia la..


raya aritu sempat gi melawat pakcik asben yg nazak sakit tua.. tapi kitorang x smpt melihat saat2 dia menghembuskan nafas terakhir pada isnin aritu, 22 November 2010 bersamaan 16 Zulhijjah 1431H lebih kurang jam 10mlm.. al-fatihah tuk arwah.. moga2 arwah ditempatkan disisiNYA diakhirat kelak.. amin.



:: gmbr 2 keping ckp la.. lain gmbr anak buah aku dh upload kat facebook..




.: SEMBELIHAN :.

Firman Allah swt; Al-Maidah 3.

“diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang Yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang Yang disembelih kerana Yang lain dari Allah, dan Yang mati tercekik, dan Yang mati dipukul, dan Yang mati jatuh dari tempat Yang tinggi, dan Yang mati ditanduk, dan Yang mati dimakan binatang buas, kecuali Yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan Yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib Dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. pada hari ini,…”




:: edisi sempena aidiladha



.: SALAM AIDILADHA :.

Salam Aidiladha buat sume ummat islam... kemeriahan aidiladha x terasa sgt... xde org sibuk2 nk apply cuti.. tapi aku???... ttp nk cuti... mane leh beraya kat perantauan.. xsanggup aku dengar org bertakbir pagi raya.. dh la umah aku ni dekat ngan masjid.. kompem... rasenye nangis sorang2 aku.... x sanggup.... so, untuk mengelakkan perkara seperti ni berlaku, baik aku amik cuti n blk beraya kat kg jer(alasan kukuh nih. hehehe)..

gara2 lmbt apply cuti, kena marah kat bos.. tapi marah2 pn dia approve gak.. hehehe.. tu yg suke tu.. ptg ni lps balik keje, kami akan bertolak blk ke kelantan... dan yg plg seronok, thn ni sume ahli keluarga aku blk beraya sesama... jarng tau leh kumpul sume adik beradik(7 org jer)... sbb tu la aku nk blk gak.. turn thn ni umah aku dl k.. sukeeee...

dikesempatan ni, aku nk ucapkan

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

MAAF ZAHIR BATIN


kepada yg memandu pulang ke kg halaman, hati2 di jalanraya k... pandu cermat jiwa selamat... igt org tersayang sedang menunggu kepulangan kita... kepada yg x boleh blk beraya bersama keluarga tercinta, selamat beraya di perantauan.. jgn sedey2 k.. kalu anda sedey, mereka kat kg pn turut sedey...





.: FAMILY DAY :.

ala2 family day la jugek.... hehehe... last weekend aritu, aku telah melepakkan diri aku bersama abg2 aku kat umah bos YANI... kebetulan asben aku outstation.. aku plak ade exam ari sabtu... x tau nk mitak sapa jaga asyraaf, tu yg aku mintak tolong abg aku jagakan kejap.. abg aku sbnrnye baru je smpi kl dari sabah jumaat aritu.. pahtu dh diorang satu famili nk gi stay kat umah bos YANI, aku ikut skali la.. lgpn exam tu pagi jer.. petang tu diorang bule la nk gi jalan2 pn.. aku nk lepak je kat umah.

exam aku belah pagi.. tgh hari jumaat tu, bos YANI n wife dia kuar gi PD.. ahad br balik.. tinggal la kami2 yg jadi PENJAJAH umah diorang.. pahtu petang tu plak, abg aku dari gemas lak smpi.. ajak lepak kat situ jugek. mmg btl2 jadi PENJAJAH la kejap.. umah dia dh jadi cam umah sdiri la plak. diorang suami-isteri mmg baik ssgt.. aku selalu gak gi umah dia.. bak kata org2 lama, org berbudi kita berbahasa la.. x kan time ssh je gi jupe dia.. time senang or time x senang x ssh, kalu ade mase, x salah gi melawat.. tapi xde la smggu skali pn gi umah dia..

bos YANI ngan aku sbnrnye xde ape2 hubungan persaudaraan pn.. hanya saudara seislam je.. dia sbnrnye biras abg aku.. jadinye, ngan aku mmg xde kena mengena la.. tapi disebabkan aku dh kenal diorang dah lama ssgt, tu yg rase cam sedara je(saje je ni nk jelaskan kat yani.. kot2 salh faham:D)..

sabtu aritu kakak ipar aku kuar gi jalan TAR.. ada tragis skit berlaku kat sana.. wallet dia kena copek la.. dia x sedar bile pencopek tu bukak hbang dia amik wallet.. sedar2 time dia nak amik air dlm hbag.. tgk2 ade botol air je dlm tuh.. wallet dh x tau kat mana.. sedikit terkilan la gak kan.. imagine jadi kat kita.. walaupn dlm wallet tu duit x byk, tp byk benda penting kat dlm tu.. ngn kad kredit, ic dia n anak2, kad bank dia ngn anak2 lagi.. adeh!!.. dh la dekat2 raya.. peringatan kat semua la.. JAGA HBANG BAIK2 LAGI2 DITEMPAT ORG RAMAI..SENTIASA BERWASPADA DENGAN ORG SEKELILING..





.: ORANG LAIN AMIK RESULT, AKU PLAK BERDEBAR2 :.

arini result UPSR kuar... tah camne la anak buah aku.. .brape la dia dpt.. ish!! aku la plak berdebar2.... call2 x angkat...saspen sungguh.....

kAlau dia dpt 5A, alamat nye terbang la duit aku barang skeping dua... dah janji ngn dia nk bg ape yg dia mintak aritu... tapi xpe la.. terbang pn x kesah.. asalkan dia berjaya...


mode skang ni : tunggu result dari anak buah aku...





.: IKAN UBI :.



ikan ubi.... anak jiran sblh umah aku pgl ikan ular (kalu tgk rupe ikan ni, leh la trime nama yg anak jiran aku bagi tuh :D).. ahaha.. rupe dia mmg menakutkan... buruk.. cam ular pn ade.. tapi kan sapa sangka ikan yg berupa buruk camni harga dia puluhan ringgit.. x caya??? aku pn mulanya x caya gak.. camne aku leh caya,ada la satu hari tu asben aku gi menjala ikan.. sll kalu gi menjala, kompem byk la dpt.. x abis aku nk mkn.. asben bg2 la kat jiran2 n kawn2 dia.. tapi ikan yg kusangkakan buruk ni sume dia amik.. ade yg nyawa2 ikan, cepat2 dia boh dlm akuarium dia.. pahtu esoknye dia gi jual kat kedai makan cina kat blakng umah aku.. terkezut beb... harga ikan ni rm75 skilo.. kalu kita sll gi antar ikan ni kat kedai tu, dia bule amik smpi rm130 sekilo... perh!!! gile mahal.. aku x sangka plak semahal ni ikan tuh.. n aku xsangka plak aku mampu makan ikan semahal nih(mula nk riak la tuh .. hahaha)...

tapi ikan ni, aku cuma bule mkn je k.. nk soh aku siang, mmg aku tolak tepi... sll asben aku akan siang ikan ni... kepala plak aku soh dia buang.. xleh la gk kepala dia.. mula la terbayang2 kepala ular.. ape la otak kotor aku nih... satu lagi.. ikan ni aku cuma bule makan kalu masak kering jer.. aksudnye, goreng la.. kalu wat masak lain, kembang tekak aku nk makan.. baik x yah makan.. hehehe.. tapi isi dia.. mmgg tip top la aku ckp.. sedap isi dia.. manis2... tapi x tau la rase manis2 tu sbb ikan segar atau pn mmg rase isi ikan tu camtu..

ikan keli pn sama.. aku mmgsuke ssgt ikan keli..tiap kali asben gi menjala, kalu dia tny aku nk ian apa, aku soh dia simpan ikan keli tuk aku.. makan nk.. tapi nk siang, geli geleman... bkn nk siang je, nk boh garam kunyit ikan tu tuk nk goreng pn xleh.. aku boh pakai sudu..hahahaha...

kalu korang2 berpeluang or terpancing ikan ni, korang adalah insan bertuah.. sbb dpt ikan yg isinye sedap.. jgn pandang pada rupe yg buruk je k.. pandanglah pada isi yg sedap tuh...


moral of the story : jgn menilai sesuatu benda daripada luaran sahaja...


:: gambar : ihsan pakcik google




.: BIRTHDAY CELEBRATION :.

kan dh sedia maklum, 5 november 2010, raya depavali.. pesta cahaya... juga bday aku.. celebrate bday penghujung 20an rase meriah la plak.. ekekek... ni sume kebetulan je.. :D

celebrate aritu kat zoo okey.. ekeke...sbnye ni bkn sbb nk gi celebrate bday pn semata2.. tapi memandangkan ari yg kitorang ni zoo tu, bday aku, jadinye kire celebrate la tuh... :D.... buleeeee la kan..

mgg lps kakak aku dari kelantan dtg kl.. bwk budak2 skolah dia lwatan.. guru pengiring la tuh.. mmg kalu weekdays, aku mintak maaf bbyk la kat dia.. aku x leh nk gi tmpt diorang... ye la.. smpi umah pn dh maghrib.. kalu time bujang dl, tiap kali kakak aku dtg bwk rombongan lawatan skolah dia(skolah aku dulu jugak), aku akan join diorang...

memandangkan bday aku jatuh ari cuti, tu yg bule jalan2 prabih pitih tuh.. pahtu kakak aku plak ofer ajak gi zoo negara ngan dia... tiket, dia sponsor.. makcik suko... sapo x suko kalu ade org sponsor. kalu tgk harga tiket dia, rm25 gak sorang dewasa... tapi disebabkan aku join rombongan kakak aku, dpt la murah.. rm9 jer.. asyraaf x kena tiket pn.. kakak aku sponsor 2 org la.. aku ngan asben aku.. ok la tuh.. dh trima kasih bbyk dh pn.. aku anggap ni hadiah bday dr kakak aku la..

asyraaf bukan main sonot lagi tuh leh tgk binatang... masuk je zoo, trs jerit2 dia.. tgk patung binatang pn dh bulat mata2 tgk.. hahaha.. mungkin sonot sgt kot leh tgk binatang2 tuh.. sll dia tgk binatang2 kat dalam buku dia jer.. kali ni leh tgk live, tu yg xcited kot... kwn aku ada pesan soh bwk stroller, takut penat dukung.. tapi aku x bwk pn.. sbbnye spupu asyraaf yg mmg ngam ngan asyraaf ade skali dlm rombongan tuh.. dia rajin dukung2 asyraaf.. asyraaf lak, tgk jer spupu dia yg sorang ni, trs nk gi... anak buah aku lak la dukung asyraaf.. tapi x lama la.. sbb skang ni asyraaf dah berat.. x leh nk dukung lama2.. last2 biar dia jalan jer.. abah asyraaf selaku monitor dok tgk je la dia jln.. nk pegang tangan dia, mmg dia x nk nye.. berlagak btl ank teruna sorang nih...

asyraaf jadi cam budak jakun lak tgk byk binatang.. tapi dia ni jenis yg x takut.. siap bg makan gajah... bg makan zirafah(abah dia la tlg pegang kan)... pahtu gelak2.. hahha.. ibu dia pn takut nk bg makan.. :D.... xpe la.. anak lelaki kena berani kan.. aku sempat la amik peluang naik tren dlm zoo ni.. tambang dia x la mahal sbb aku kan dtg join rombongan.. tapi syg nye, anak teruna aku x naik pn.. sb dia ilang entah ke mana ngan abah dia.. aku yg dh kepenatan ni malas nk jalan.. naik tren je la.. lenguh abis kaki lutut n seangkatan ngan nye gara2 byk jalan.. pe2 pn berbaloi2 la bwk asyraaf gi sana.. smpi dia pn penat berjalan... last2 tny nk dukung ker, terus angguk...hehehe

time kuar, terserempak ngan kwn asben.. borak2 jap pahtu trs blah.. plan nk join xtvt seterusnye rombongan kakak aku ni, tapi masuk je kete, asyraaf terus mintak nenen.. nenen jap trs terlena... kesian jer.. penat sgt tuh.. last2, msg kakak aku ckp x jadi join diorang... trs blk umah... smpi umah, tiga2 beranak tido kepenatan... :D

syg seribu kali syg, aku x leh nk amik gmbr... seperti yg aku ckpkan, kamera aku masih rosak.. x repair lagi.. so, xde la gmbr. yg ade aku amik dari camera anak buah aku je la.... layan je la gmbr2 yg tak seberapa ni... gmbr aku xde.. sbb aku jadi tukang amik gmbr...


mase mula2 smpi.. tunggu tiket la nih...

asyraaf ngan spupu dia... anak buah aku yg ni mmg ngam ngan asyraaf.. kalu dia ada, aku x risau la.. sbb anak buah aku yg ni suke melayan dia.. :D

time tunggu show..

gmbr tuan rumah.. hehehe... dari kiri : tuan rumah, kakak aku, ustazah X(hehehe.. sori. x igt nama la.. :D).. sume sihat2 belaka....



SEKIAN cerita disebalik sambutan bday aku tempoh hari... hehehe





.: MERIAHKAN !!! :.

pe yg meriahnye.... esok 5 november 2010 bersamaan 27 Zulkaedah 1431 adalah bday aku... bday aku yg terakhir sblm melangkau 3-series... :D...


yg lagi meriah nye, bday aku kali ni siap diumumkan CUTI lagi tuh... pahtu ramai plak tu indian yg celebrate. hahaha... kelakar plak rase bday aku thn ni bersamaan ngan hari raya depavali.... :D....

yg lagi buat aku rase terharu n happy ssgt ngan bday aku thn ni, aku sudah terima kad ucapan HAPPY BIRTHDAY dari seseorang wlpn lum tiba harinya... siapa yg bg kad tuh???? asben aku??? oh!! tidak... dia bkn jenis yg suka bg kad or hadiah... sbnrnye ni kad ucapan dari seorang cikgu dari pahang merangkap kakak rakan sepermainan aku mase kecik2 dl... ptt la aritu dia ada msg tny aku still dok subang lagi ker... rupenye ade maksud tersirat... pe2 pn aku ucapkan terima kasih bbyk kat cikgu NORIZAN ISMAIL (kalu2 ia ade terjah blog aku n baca entry ni la :D).... aku menantikan ucapan HAPPY BIRTHDAY dari suami tersayang plak ni...

celebrate??? x celebrate mana2 kot... cuma asben ajak aku gi zoo je la sabtu ni.. lgpn asyraaf lum penah gi tgk binatang2 kat sana lagi.. ibu dia pn lum penah gak gi zoo wlpn dh lama bermastautin kat kl nih.. gi jeram blakang zoo or gi paking kat zoo tu penah la dulu2.. hehehe..... xpe la... aku anggap ni cara asben aku celebrate bday aku thn ni... sbnrnye idea nk ajak aku gi zoo sabtu ni pn sbb kakak aku ada kat sini... guru pengiring kepada murid2 dia yg dtg lawatan ke kl.. kebetulan ari sabtu kakak aku nk gi zoo.. tu la dia ajak join skali... x kesah la.. :D


:: rase dh tua la plak bile nk meninggalkan angka 2 n menganjak ke angka 3. :D




.: psssst :.

pssttttt !!!!!! tadi aku ade iview.. :D.. tapi kan.. aku rase andai kata aku dpt keje kat sana, rase cam nk tolak je la.. bengong kan aku nih.. time x dpt keje lain, dok sibuk nk cari keje lain.. time dh dpt keje lain, nk tolak plak... :D

sbnrnye, aku tgk kompeni tu lebih kurang kompeni aku skang ni jer... staff pn x smpi 10 org(dari apa yg aku nmpk la)... pahtu mostly " cha ya nun alif" jer.. opis dia, lagi kecik dari opis aku skang ni.. signboard tuk memudahkan org cari opis tu pn xde... aku pn terkial2 gak nk cari tmpt tu.. tny org tu.. tny org ni.. smpi aku pn dh give-up.. seb baik la org last yg aku tny tu tau tmpt yg aku cari(ni crite smlm la.. sbb aku gi servay tmpt tu smlm lagi.. bg memudahkan perjalanan aku arini)...

tu pn kalu aku dpt la... tapi camne skali pn, aku ttp teruskan usaha aku mencari peluang pekerjaan yg lagi bagus dari skang ni.... selagi lum dpt yglagi bagus dari skang ni, aku x kan berhenti mencari dan terus mencari.... meminta dan terus meminta.... mudah2an usaha aku beroleh hasilnye nnt... AMIN....



.: KELANTAN vs N9 :.

demam piala malaysia kembali lagi...mana satu yg akan jadi juara...hehehe. aku ni sbnrnye bknnye minat pn bola.. dulu2,disebabkan bola gak la aku bergaduh ngan abg ipar aku... ye la.. tv satu je kat umah... dia nk tgk bola.. aku nk tgk crite lain.. last2 aku majuk.. masuk tido.. hahaha... sbb tu la tiap kali ade perlawanan bola x kira la piala apa skali pn, aku x penah rase nk 'demam'.. lagi pn asben aku pn x brape gak tgk bola... x penah lagi la dia gilepak kat kedai mamak nk tgk bola... kat umah pn diax tgk bola.. tgk bola anak laki dia je la.. :D... nk kata kaki bangku, zaman bujang dl dia ni main bola.. tapi skang ni, aku x tau la sbb pe.. biar la.. kalu x tgk bola, bgs gak.. xde la nk berebut ngan aku remote tv astro.. hehehe

esok, final piala malaysia.. mesti sapa2 yg minat bola, dh rase 'demam' skang ni kan.. kwn aku yg dari kelantan pn sanggup dtg kl semata2 nk gi tgk kelantan lwn n9 kat stadium bkn jalil nun.. sanggup tu berabih duit tuk beli tiket.. mahal plak tuh.. kalu aku, duit tu kalu wat belanja makan lagi bagus kan.. tapi kalu org yg mmg minat bola, sanggup wat ape saje...

sebenarnye aku ade nk tepek gmbr penyokong cilik kelantan.. tapi gmbr lum transer lagi... nnt ade mase aku up gmbr penyokong cilik tuh... hidup kelantan.. wlpn aku ni x minat bola. tapi aku ttp sokong negeri kelahiran aku.... hrp2 xde la benda2 yg x diingini berlaku mase final esok... biase la... kelate ni kan ' gedebe'... takut2 ade yg panas baran....


MAJU LAH SUKAN UNTUK NEGARA... hehehe





.: BERHENTI MENGHARAP :.

DUIT...DUIT..... DI MANA KAU DUIT....


mulakan entry hari ni ngan lagu dl... sila nyanyi ikut rentak lagu k... hehehe...

saat org lain sume dok tunggu gaji bln ni, saat ni jugak la aku dok tunggu gaji aku bln lepas.. huhuhu... mmg terasa ssgt bile time2 camni... org keje gomen, sume dh dpt gaji.... mungkin dh hampir2 nk abis pn (tuk yg banyak hutang la)... tapi aku?????? ptt ke aku tunggu gaji bln ni jugak... TIDAKKKKK!!!!! aku x boleh nk mengharapkan gaji aku bulan ni... kalu dpt gaji bln lps punya pn, kira ok la tuh.... kang aku mengharap gaji aku bln ni + gaji bulan lps, kalu x dpt mesti frust gileee kan.. pahtu mula la dok wat kira2 ape yg perlu di bayar menggunakan duit gaji aku tuh.. tapi..... BERHENTI MENGHARAP je la sue.....

cuma satu je la yg aku selalu doa... moga2 bos aku faham situasi staff2 dia yg tinggal beberapa kerat je nih... kalau lah dia dok tmpt staff dia, camne dia rase... dh la gaji ciput jer.... kalu gaji laki aku besar, mungkin bule cover skit la.. tapi gaji laki aku pn cukup2 makan jer... takat nk tanggung bini dia je, bule la.. kalu nk tanggung hutang2 bini dia, gaji dia sebulan pn x cukup... adeh!!!!


" Ya Allah! Andaikata di sini bukan tmpt aku mencari rezeki, KAU berikan aku sumber rezeki yg terbaik baguMU dan terbaik juga buat ku... AMIN.... "


.: 20102010 :.

20.10.2010.... tarikh keramat bagi aku nih....lawa kan no nih....spttnye aku kena gi iview arini.. kat sunway mentari... kat mana sunway mentari tu pn aku x tau la... tapi disebabkan ada aral melintang, xdpt la aku nk hadirkan diri... sob...sob...sob... frust pn ade.. camne nk dpt keje lain kalu x gi iview kan...

sbnrnye, aku mmg dh baik punya plan malam tadi.... plan nk ajak asben gi cari tmpt tu la... smpi umah dh dekat kol7... pahtu wat itu ini tup2 dh dekat kol8 dah... mandikan asyraaf dl sbb badan dia panas ssgt(sllnye xdenye mandi malam2)...

start arini asben aku kena ikut kursus ape tah kat intekma resort kat uitm shah alam... tu yg smlm asben aku gi tmpt tu dl tuk proses pendaftaran(pttnye daftar kol3.. tapi suke ati dia je gi daftar malam :D)... lama gak la aku menunggu kat dalam kete.. dh la asyraaf dok merengek.. abis benda aku pujuk.. bg nenen, mata dia mula la nk tido.. aku sbnrnye xnk bg dia tido lagii.... takut kalu dia tido awl2 sgt, smpi umah nnt dia jaga plak.. dh x nk tido.. camne tuh... so, aku kejut dia soh bgn... bile bgn, dia wat hal lagi... muntah atas baju aku... adeh!!! abis masyam bau baju aku... sabar je la.. pahtu trs ajak asben gi klinik.. risau gak aku.. dh 2 mlm dia muntah2 time nk tido...

kitorang gi klinik tmpt biase kitorang gi la.. tapi asyraaf ni cam dh fobia kot gi klinik... ye la.. aritu kan dia kena sedut gas kat klinik.. klinik ni gak tuh... br je nk masuk bilik doc, muka dia mula la semewek(sila translate sendiri ye :D).. doc br je pegang, terus melalak... tu doc x cek pe2 lg.. br je pegang kepala dia... pahtu trs x benti nangis.. sume doc wat, salah bg dia.. hehehe... last2 doc bagi ubat masuk ikut bontot. sbb badan dia panas sgt.. dah lesai sume skali, time kuar bilik doc tu, trs si asyraaf ni benti nangis.. ish..ish..ish... aku wat kesimpulan sdiri la... anak teruna aku ni takut jupe doc rupenye.. ekekeke.. ubat senang plak dia makan... tu ikut abah dia kot.. kalu ikut aku, aku mmg jenis ssh nk makn ubt.. :D

abis segala urusan kat klinik tuh, tgk jam dh kol10.. tgk asyraaf pn moyok je cam ayam beyak kapooor... asben aku ckp, x yah la gi cari tmpt tu.. huhuhu.. kalu x gi servay, camne aku nk gi pagi ni kan. dh la area2 sunway tu aku x tau.. nk gi sunway piramid dari sini pn aku x tau... last2 pagi ni aku amik keputusan x gi iview tu... huhuhu.. frust pn ade... nyesal pn ade... dalam ati aku, kalu aku gi mane tau dpt kan.. bule masuk dlm diary tarikh keramat nih... tapi tu la.. aku x gi pn.. pagi2 dh terpacak kat opis... pagi2?? sbb arini aku terawal lagi smpi opis wlpn aku gerak dr umah kol8 lebih. suka la ikut jalan yg aku ikt pagi tadi.. x jem LANGSUNG...

pe2 pn, aku harap phni ade lagi la peluang aku tuk dipanggil iview.. kalu trs dpt keje lain tanpa iview pn ok gak.. besst ssgt.. sbb aku ni plg x suke ngan iview....




.: MISSION COMPLETED :.

alhamdulillah.. akhirnye misi untuk menyelesaikan segala mala berkaitan ngan saman-menyaman ni, sudah berjaya.. kete aku mmg dh suci bersih dari saman.. tinggal kete asben aku je la(kete dia pn aku je yg sll kena saman.. hehehe.. saman paking kat opis aku ni la...)...

kalu ikutkan, mmg aku tgh nazak skang ni.. ape x nazak nye, gaji br dpt separuh... hutang2 bln ni pn byk tertangguh... tu yg aku kategorikan aku skang ni nazak... tapi, nak dijadikan cerita camne aku tergerak ati gi bayar saman2 tu.... sbnrnye asben aku ade dpt surat chenta dari uncle mbpj.. diorang pos ke alamat kg... pelikkan.. camne diorang bule trace alamat kg.. sedangkan alamat dalam geran kete tu kat rawang... tah la.. tu keje diorang.. lantak la.. pahtu aritu dh dpt skali surat warning soh gi byr... tapi aku wat diam je la dl.. memandangkan time tu duit kureng.. pahtu mgg lps, mak mertua aku call asben, kata ade surat chenta lagi skeping smpi.. asben soh la mak dia baca ape yg tertulis atas surat tu.. rupenye, tu surat amaran ke2... siap kaler pink gtu.. hahaha.. siap tertulis, kalu x byr juge pahni, tindakan mahkamah akan diamik.. adeh!!! tu la sbb nye aku bertindak pantas... hehehe.. duit x de pn, sanggup gi korek duit simpanan asb... daripada kena tindakan mahkamah, baik byr skang. kalu dh dpt surat mahkamah, kompemmm lagi byk la kena kuar duit.. kan..kan....

tu la smlm aku gi byr segala-mala saman2 tu sume.. kalu ikutkan total sume, aku kena byr rm400(1 saman = rm100. aku ade 4 saman)... tapi dia kesian kat aku kot, bg diskaun rm200.. mak aiiii.. belek2 beg duit, duit mmg ade byk tu jer..last2 skali, bergedik santai skit aku ngan org yg jaga kaunter tu... pujuk2 skit dia... last2 dia bg kurang lagi.. so, total kena br rm120... alhamdulillah...

sblm aku beransur, aku tny la dia camne leh trace alamat kg sedangkan alamat dlm geran tu alamat kat rawang.. pahtu dia dia pn cite la ngan panjang lebar(sbb time tu xdeorg.. leh la bercerita pjg lebar skit ngan aku) camne dia dpt alamat kat kg.. rupenye skang ni mbpj dh link ngan jpj... sbb sblm ni dh ade org dtg byr saman sbb x leh nk renew roadtax gara2 ada saman ngn mbpj.. mmg skang ni sume majlis yg mengeluarkan saman dh link ngan jpj kot... sbb tu la aku ngan pakserela gi setlekan saman2 tu..

pe2 pn, aku suke sgt sbb misi dh berjaya(walaupun dah sengkek gile baban skang ni)... hrp2 pahni x kena saman lagi la.. igt nasihat org2 yg kat mbpj tempoh hari.... "HARAP2 PAHNI XKENA SAMAN LAGI"... pesanan terakhir penaja aku sblm beredar blk..






.: KALAU BERPACARAN :.





.: DUIT HALAL KE TAK??? :.

baru2 ni heboh kat media pasal ketua menteri pulau pinang bagi duit bantuan kat org2 warga emas ngan duit daripada hasil judi... bile kuar isu camtu, sume yg menerima duit tersebut x nk terima n pulangkan blk duit2 tu.. ye la kan... duit tu nnt akan jadi darah daging kita kalu kita wat makan kan...

adeh!!! sbnrnye aku pn mula terpikir psl aku skang ni bile kuar brite tuh... ye la kan.. aku ni kan keje ngan bos cha ya nun alif... aku sdiri pn x tau sumber duit yg dia bg kat aku sbgi gaji bulan2 tu dari mana(x kan la aku nk tny dia plak duit tu dari mana kan...)... adakah duit gaji aku tu juga dari hasil judi... oh!!! susah aku nk jelaskan... sbb aku sdiri pn x tau dari mana.. adakah aku kena pulangkan blk duit2 gaji aku tuh(teruk la aku kalu kena pulangkan blk :-().. aku dh lama keje ngan dia.. dh hampir 4 thn.. camne ek... sbnrnye ape hukumnya aku mengambil duit2 gaji aku tu wlpn hakikat sebenarnye aku sdiri x tau sumber duit tu dari mana.. yg aku tau, tu adalah gaji aku dari kerja yg halal... adakah duit gaji yg aku guna pakai slama nih dikategorikan dari sumber yg haram(sbb x tau punca duit tu dari mana)...

kalu kwn2 ade pandangan dan pendapat, bule la tlg usulkan kat aku.. aku skang ni mula dilema nih... tapi, mmg skang ni aku dlm proses mencari keje lain.. tapi cuma skang ni lum ade rezeki lain lagi...


MUDAH2AN ALLAH PERMUDAHKAN AKU DALAM URUSAN MENCARI REZEKI YANG HALAL NI.. AMIN





.: PROBLEM IS MASALAH :.

"BOS!! SAYA NK HAK SAYA"....

PE DIA TUH HAK AKU??? APE LAGI.. GAJIII LA...

HUHUHU... SAKIT ATI PN ADE.. TAPI, APAKAN DAYA KU.... AKU HANYA SEORANG PEKERJA KEPADA SEORANG BOS... DUIT SUME KAT TANGAN DIA... TERPAKSE LA AKU TUNGGU..TUNGGU.. DAN TERUS MENUNGGU... TAPI.... AKU HARUS MENCARI LOBANG KEJE LAIN TUK MENJAMIN MASA DEPAN AKU...

YA ALLAH!!! KAU BERIKAN HAMBA MU NI REZEKI YANG HALAL DAN DIREDHAI MU.... REZEKI YANG LEBIH BAIK DARI SEKARANG... HANYA ENGKAU YANG MAHA BERKUASA.. AMIN...





: mode skang : aku TENSEN bile terpkse menunggu dpt gaji... byk hutang2 tertangguh...





.: HADIAH DARI ABG :.

pertama kali aku mendapat hadiah berupa barang dari my lovely asben... 1'st time nih.. x penah2 sblm ni dia belikan aku hadiah wlpn time anniversarry or birthday or mana2 hari penting bagi kami... tapi.. sbnrnye hadiah tu x penting... yg penting ingtan tulus ikhlas dari dia.. kan..kan...

nk dijadikan cerita, aritu hp aku rusak... x leh nk terime call in or x leh nk wat call out.. just leh guna tuk sms jer... mms??? lagi la x leh.. hp 10sen.. mane leh mms... nape rosak???? si kecik asyraaf tu la.. suke sgt ngan hp.. padahal aku dh bg satu hp lama yg dh rosak kat dia.. tapi .. tu la.. dia x berminat ngan hp tuh.. cam la dia tau hp tu rosak.. sll la hp aku ni jadi bahan rebutan antara kami berdua.. kalu dh dpt kat tgn dia, abis la digigitnye hp aku.. penuh la ngan air "BISA" (air liur) dia.. aritu asben aku dh lerai2 kan hp aku n dh jemur seharian.. bg kering air tu la.. dh leh guna la kejap.. pahtu rosak blk.. mmg aku dh plan nk beli hp baru la pahni... dh servay2 hp kat tenet.. harga pn dh servay. tunggu dpt gaji jer...

aku kadang2 ade gak saje2 gatal mulut ckp kat dia.. "ABG X NK SPONSOR HP KE KAT AYG.. GANTI HP ROSAK TU"... bule dia ckp blk "TU BKN HP ABG. WAT PE ABG GANTI".... huhuhu.. frust je kan jwpn dari dia wlpn aku cuma cakap kosong jer..

gaji asben aku mmg dpt awal.. gaji gomen katakan... mesti la awal.. tapi gaji aku ni, mmg lmbt... ari last tiap2 bln br dpt... tah asben aku mimpi ape tah aritu... mmg sll dia akan smpi umah dl dari aku..pahtu malam time dok tgk tv, dia gi la amik beg duit dia.. kunun2 nye nk bg duit kat aku la.. padahal duit dia mintak aku bank-in kat kwn dia.. duit kutu la... pahtu dlm masa yg sama, dia bg hp baru kat aku.. aku mmg time tu x jangka pn dia nk bg kat aku... aku tny la dia "TU HP SAPA?".. dia bls blk, "TU HP AYG LA.. ABG BG HADIAH... ARITU MINTAK SGT"... uit.... terkejut sakan aku... biar betik laki aku ni... ngigau ker.. ni la hp baru hadiah dari suamiku terchenta...

nokia 6288


ganti hp yg rosak

nokia 1110-i (hp yg byk berjasa kat aku)


aku ade tny dia brape harga hp nih.. tp dia x bgtau.. dia ckp "MANE LEH TAU.. NAMA PN HADIAH".. heheh... xpe la.. asalkan aku dh ade pengganti hp rusak ku... wlpn ape yg aku idamkan sbnrnye bukan hp ni... sbnrnye aku idamkan hp ni :

nokia 6700 slide (idaman kalbu)



pahni bule la aku gatal2 mulut ckp kat dia nk laptop plak ke sbijik.. hehehe. mane la tau kot2 dia wat suprise beli laptop plak ke kat aku.. best gak kan....


:: gmbr tu sume ihsan dari pakcik google k..
:: sbnrnye aku ni x reti nk guna hp canggih manggih.. skang ni dok tgh terkial2 lagi camne nk xtivekan GPRS... hhahaha.. kuno nye kan aku nih... anak2 buah aku dh lagi UP dari aku da....




.: SO BORED :.



boring ssgt.. rase cam nk benti keje... huhuhu.... doa aku selalu.. semoga aku cepat dpt keje lain..yg lagi BAGUS dari sekarang.. mudah2an ALLAH melimpahkan rezeki buat insanNya.. AMIN ....:-(




:: mode skang : nk benti keje....


.: SEMUANYA BERJALAN LANCAR :.

alhamdulillah.. segalanya berjalan seperti ape yg dirancangkan.. last saturday aritu hari raya pose 6 asben aku... so, sabtu aritu aku ade la wat skit majlis ala2 sambutan raya la juga merangkap open house.. cuma xde lemang.. x de ketupat.. ni pertama kali aku wat ni.. mula2 tu risau gak.. macam2 benda la aku risau.. takut x leh nk bajet la.. takut sambutan x menggalakkan la... dan.. macam2 lagi la.. dh la last minute rancang(sbnrnye awl2 lagi aku dh rancang. cuma asben aku lmbt bg lampu ijau la)... kelam kelibut gak la jadinye.. dh la aku yg tukang gi beli brg nye(bkn x nk soh asben yg gi beli.. tapi kang aku soh beli lain, lain plak dia beli).. so, tiap2 ptg, sblm aku blk umah, aku singgah la dl kedai yg berdekatan ngan umah aku.. beli skit2 la.. kalu beli byk trs, x leh nk bwk naik umah plak.. jumaat aritu plak, nasib baik la jugak adik ipar aku dtg umah aku.. ade la gak pembantu nye...

sbnrnye, menu open house aku aritu, xde la grand sgt cam org lain.. ni je la antara menu2 aku masak aritu :

- nasi minyak
- ayam masak merah
- acar kuning (ada gak org pgl acar rampai.. kalu bahse kelate, org pgl acar bakok)
- papadom
- roti jala
- kari ayam
- kek batik
- tembikai
- air sirap pandan

start wat persiapan tuk masak2, mlm jumaat lagi la.. starr kupas bawang... potong timun... dan seangkatan ngan nye.. pahtu mula wat roti jala malam tu gak.. takut x smpt nk wat pagi jumaat.. korang faham la... lama tuh nk siapkan 2kg roti jala.. tapi disebabkan mata ak ngantuk malam tuh + asyraaf dok merengek nk nenen, so, aku pn masuk bilik, tidoooo gk la.. hehehe... smbg blk lps bgn subuh esoknya.. pagi tu gak la ligan masak segala makanan yg nk dihidangkan nnt.. aku rase cam lipas kudung plak wat keje.. dh la umah aku ni xe periuk kuali yg besar.. terpakse la masak byk2 kali.. tapi alhamdulillah la, aku sempat masak sume2 sblm kol12... tetamu pertama smpi adalah abg sulung aku n famili.. trs hidang bg diorang makan(sbb diorang rushing nk gi tmpt lain plak)... diorang dh beredar dr umah aku, aku plak siapkan kemas2 runag tamu n diri aku sdiri plak la.. asyraaf pn sempat la pakaikan baju raya aritu.. tapi aku, pakai bj kurung biase je.. sayang nk pakai baju raya.. hahaha....dlm kol2 tu dh siap sume skali... memandangkan si kecik tu x tido lagi, dia mula la ngamuk2.. wat masuk bilik jap n bg nenen trs tertido.. ngan aku2 skali bule tertido.. ahahaha.. smpi la asben aku dtg bgtau kwn aku dh smpi.. hahaha..

proses melayan tetamu plak.. aku pn x igt kol brape tetamu2 aku start datang.. lgpn time aku bgn lps dodoikan asyraaf, dh ade tetamu lain(kwn asben aku) dtg.. so, start dari saat tu, x putus2 la org dtg..tapi seb baik x serang ramai2 skali gus. kalu x, mmg x muat umah aku.. almaklum la, umah aku ni kan mmg khas tuk hidup bertiga jer.. hehehe.. aku igtkan smpi maghrib je org nk dtg.. aku dh siap kemas2 la.. skali, ade lagi tetamu yg agak terlambat smpi.. seb baik dia msg bgtau.. kalu x, mahunye aku dh xde umah time tu(mlm tu sbnrnye aku ade open house kat kg baru hicom).. dh dia bgtau nk dtg, aku tunggu je la.. mmg aku akan tunggu nye tetamu ni... dh lama ssgt x jupe dia.. tu yg tunggu gak... jauh dari banting dia dtg semata2 nk jupe aku.. aku kena la melayan dia sebaik mungkin kan... ni sbnrnye adik angkat abg sulong aku.. mmg dulu2 time aku kecik2 lagi aku baik gak ngan dia.. borak punya borak, x sedar jam dh kol11.. hahaha.. so, tetamu terakhir blah dlm kol11 lebih la.. alhamdulillah la.. makanan yg aku masak, tinggal skit je la x abis... bule la wat aku n famili bfast pagi esoknye...

ahad plak.. ade lagiii sorang kwn aku, nik n famili yg xleh dtg mase open house aku, dtg ari ahad plak.. adeh!!! kelam kelibut dibuatnye... dh la xde ape dh... lauk2 yg ade pn sume dlm freeze.. seb baik aku off peti ais smlm(nk buang froz).. so, lauk2 pn lembik dh lembik la.. ape lagi... aku main campak2 je la dlm kuali.. masak mana yg sempat je la.. masak nasi putih je la tuk diorang.. x smpt nk masak nasi minyak lagi... tapi alhamdulillah, mereka2 berselera makan wlpn makanan x seberapa... tu la.. sapa soh dtg ari ahad.. aku soh dtg sabtu.....hehehe... tapi pe2 pn, aku mmg puas hati n gembira la sb berjaya wat open house aritu.. thn depan, insyaAllah kalu xde aral, bule wat lagi.. ngan menu lain plak la... :D


:: tq kat adik ipar aku sbb tlg aku nih.. kalu la dia ade terbaca blog aku ni la..
:: tq gk kat asben sbb bg sokongan moral kat aku... :D

:: tq gk kat tetamu2 sume sbb hadir. sapa2 yg x dtg tu, xpe. mungkin ade perkara yg x dpt nk elakkan. kan..

:: tq buah mak teh ayu n hubby... dari jauh sanggup dtg.. wlpn dh x larat nk jalan, ttp gak dtg.. sgt terharu.. insyaAllah, mudah2an bby nnt senang kuar.. bak kat org, kuat jalan, bby senang kuar.. :D
:: tq juga buat buah hati si kecik ku, asyraaf sbb spoting gile la sabtu aritu.. x de merengek time aku masak.. ibu sayaaaang anak ibu.. mmmmuah...

:: mintak maaf la... gmbr x dpt nk tepek lagi.. gmbr2 sume dlm kamera adik ipar aku.. x smpt nk transfer lagi... nnt aku tepek gmbr2 tu bile dh ade k..




.: RAYA 6 :.

bk raya ke-6.. tapi raya pose 6... alhamdulillah... arini aku beraya... org lain dh lama raya pose 6.. tp ok la gak.. kita awl la gak dr org yg terlewat... asben aku lum raya lagi... sabtu ni br dia raya.. dh dia pose lmbt, lmbt la raya.... xpe la...at least aku berjaya gak wat perkara sunat tu kan... lgpn, thn ni aku pose penuh...tu yg rajin pose 6 tuh.. dah 3 thn aku pose penuh.. musykil gak aku... normal ke aku ni. tapi dah gi jupe doc, doc kata normal sbb anak aku BF... xpe la.. tunggu time check-up asyraaf, aku nk tny lagi...


:: tq kat kwn2 yg bg tips camne nk wat persiapan tuk open house
::jmpt sume rakan2 blogger dtg sabtu ni di kediaman aku kat G5A-2-1, TUDM Subang..





.: HALANGAN DEMI HALANGAN :.

petang semalam ujan lebat... mmg kalu ari ujan, jalan ter'over' jem la.. so, memandangkan smlm bos dh blk awl, aku pn followwww.. hahaha... aku blk awl 15 minit je.. bkn awal mana pn... dh la blk awl... siap ajak opismet lagi tuh blk sesama.. teruk kan aku ni... ajak org wat jahat.. tapi motif sebenarnya nk tolong kawan.. smlm aku dpt paking dekat ngan opis... opismet aku plak paking jauh.. so, aku ofer la kat dia kot2 dia nk tumpang... lgpn, skang ni kalu dh ujan, x tau bile bule benti...

jalan LDP xde la jem mana... cam besa je la... still lagi gerak la wlpn x leh laju.. tmpt yg jem pn, tmpt yg biase jem.. kat ngan jambatan motorola tu.. ramai gak yg nk potong Q... tapi mintak maaf la aku nk bg laluan.. akan aku ikut kete depan aku rapat2(tapi x elok gak ikut rapat2.. takut terciut bontot kete tu, sape ssh.. aku penah cium bontot kete org gara2 x nk bg kete lain potong Q aku. hehehe)..

masuk federal hiway, tgk jalan nk ke subang epot clear(sll kalu ujan, kat situ dh start jem.. aku sanggup redah tol rm1.10 tu jer dari redah jem)... bile smpi kat ngan susur nk kuar tol subang, mak aiiii.. bk gilerrrr kete... dari 4 lorong dh jadi tah brape lorong sume... adeh!!! kalu tau camni keadaan jalan, x kose aku nk lalu jalan ni.. terpkse la bersesak2 dlm jem.. risau gak kete aku mati dlm jem + ujan.. minyak kete dh naik warning dari pagi lg sbnrnye.. :D... nk smpi kat stesen minyak, jauh lagi.... tawakal je la...

alhamdulillah, aku sudah berjaya mengharungi rintangan jem ke2.. satu lagi jem kat bulatan SAPURA(aku yg bg nama ni.. x tau nama pe sbnrnye.. hehehe).. berebut2 nk masuk lane.. dari 4 lane jadi 2 lane.. kat sini aku plak dh start lalu ikut lorong kecemasan.. mmg time kecemasan pn masa tuh... kete kan xde minyak.. ekekek. lgpn takut x smpt nk berbuka pose je.. dh la dlm kete xde pe2... smpi kat kg subang, ade la sbijik stesen minyak... mmg nk kena isi minyak kete nih... tapi nk masuk stesen minyak tu, ade air la plak... aku tgk kat stesen minyak tu ade kete lain isi minyak. aku pn ape lagi, trs masuk gak la... mak aiiiii... skali dh redah air tu, dalam giler.. air cam tenggelam tayar kete... dlm ati aku doa byk2 hrp2 kete x mati dlm air... lulut aku dh menggigil.. seb baik asben aku dan ajar ilmu 'kete berenang'.. hahaha... org yg dok kat car wash sblh stesen minyak geleng2 kepala kat aku.. dia siap ckp bahse isyarat(sbb jarak aku ngan dia jauh) ckp air mmg dh tenggelamkan tayar kete aku (siap ngan gaya2 mamat bangla tu bgtau..).

bonet depan kete aku berasap.. dh risau giler... dh la aku guna kete asben aku... dh siap isi minyak pn, bonet depan kete x abis lagi berasap.. relek jap bg ilang asap + bg ilang berdebar dlm hati aku nih.. mmg aku x leh nk drive lagi time tuh.. lutut dok menggigil.. dh ilang sume, terus gerak... dh dekat nk smpi umah aku...ade lagi satu halangan air... btl2 mencabar perjalanan aku kali nih.. mula2nye aku nk patah balik jer.... tapi memandangkan ade kete lain kat blakang kete aku, terpkse la redah gak slow2... air skit, brani lagi... bile smpi kat tmpt air byk, trs brenti.. hehehe... takut ma.. br ilang berdebar yg tadi.. nk tambah berdebar yg ni plak.. dh la ade 2 3 bijik kete dok tersadai kat atas jalan tu...yg kesian nye, xde org nk tlg.. sorang2 tolak kete ke tepi.. lantak dia la.. aku brenti lama gak la... smpi ade kete kat blakang aku hon2 soh aku lalu.... tunggu kete dari depan lalu dl.. dh xde kete lalu, br aku redah air banjir tu... skali lagi menggigil.. mulut aku x brenti dok berdoa mintak2 x mati kete dlm air...

alhamdulillah, berjaya juga redah.... ni la perjalanan yg plgbyk halangan sejak aku byk kete sdiri.... tobat pahni aku x nk lalu jalan ni lagi kalu time ujan... kalu korang2 nk rase cam aku rase, sila la lalu jalan kg subang menghala ke tudm subang... rasenye nama jalan tu, jalan tudm subang... tah la.. aku pn x tau sgt nama jalan... :D

bersyukur ssgt aku selamat smpi umah sblm berbuka pose... tapi x smpt nk masak la.. berbuka ngan kurma pahtu br masak.. kena masak gak sbb ade tetamu nk mkn malam sesama..



:: nape time aku dgr info trafic kat radio, xde plak diorang bgtau pasal trafic kat tmpt aku lalu nih.. kalu x, senang nk lalu jalan alternatif lain...
:: kalu kete meredah air banjir cam gni, ptt kena gi servis ke x payah ek?






.: MARHABAN :.

tadi ade terbaca blog CMG pasal MARHABAN, terigat plak cite zaman2 dok blajar dl.. time bln syawal, time ni gak la aku giat join kwn2 gi marhaban.... aku dl kan dok study kat johor... kalu kat johor, mmg time bln syawal ni, mmg ramai la org wat marhaban.. berebut2 tuh.. aku sll join kwn2 gi marhaban yg belah malam je la... siang nye kan ada kelas..

dulu masa blajar, aku ni bule kategori aktif gak la unit beruniform... sebenarnye terpakse mengaktifkan diri sbb takut x leh dok hostel... hehehe.... kalu dl, Kolej Tuanku Canselor(skang ni x sure la nama ape), sape2 yg masuk JPA3, kompem leh dok hostel.. sbb malas nk aktif kan diri dlm benda lain, just letak nama dlm JPA3 je la.. sbb tu la aku ni leh dok hostel.. sbb aku dh letakkan sblh kaki aku dlm JPA3... yg gi marhaban pn, join geng2 JPA3 la...

kat kl, x tau la ade ke x org wat marhaban.. lum penah lagi jiran2 or org2 terdekat ngan umah aku wat marhaban... tah2 mmg kl xde kot.. aku pn x tau... kalu kat kelantan, rasenye xde... sejak 2o thn lebih aku hidup sebagai rakyat mesia n kelahiran kelantan, lum penah lagi gi or dgr org wat marhaban kat kelantan.... mungkin org ganti marhaban tu ngan majlis rumah terbuka kot... ataupn cuma negeri johor je yg ade marhaban... mana2 je la.. asalkan ape yg kita wat tu ikhlas n niat kerana Allah Ta'ala.. insyaAllah apa jua majlis yg kita wat tu mendapat keredhaan dan keberkatan dariNya...



:: teringin nk wat open house.. tapi x reti nk bajet.. x penah wat open house lagi nih... tolong... tolong.. sape2 leh tlg wat bajet tuk aku wat open house.. plan nk masak sdiri.. tu yg lagi x reti nk bajet....




.: CRITE RAYA :.

setelah hampir dua mggu cuti, masih terasa kemalasan bekerja... tu perkara yg plg x suke kalu cuti pjg.. perkara camni selalu melanda kat aku.. adeh!!!! nape ye... ke org lain pn sama cam aku gak...

arini aku just nk wat ringkasan sepanjang bercuti tempoh hari... bermula 8 sept 2010 hingga 19 sept 2010...



8 sept 2010
bertolak blk kg.. lps keje(keje halfday je :D) trs blah... kol12 lebih gtu la gerak dari umah.. dpt info, hiway karak dh jem.. jalan bentong - raub pn dh start jem.. kami amik keputusan blk ikut grik jer.. alhamdulillah, jalan x jem(cuma tol je la mahal skit).. asben aku ajak berbuka pose ngan abg sulong aku kat ipoh.. tapi disebabkan rindu yg membuak2 kat famili kat kg, aku x nk... bajet nk berbuka sesama ngn famili kat kg.. so, x jadi singgah la umah abg aku n kami teruskan perjalanan blk kg.. best gile blk ikut jalan nih... kete x byk.. asben siap drive sblh kaki lagi tuh.. sblh lagi siap letak atas krusi.. kelajuan 110km/j... siot tol... bkn nk kata asben aku terer drive kete.. tapi sbb kete x byk, bule la drive gtu.. smpi umah kol630 petang.. alhamdulillah, sempat la berbuka pose ngan famili.. asben aku cal tny kwn dia yg blk ikut gua musang tny dh smpi ke lum.. skali, dia x smpi lagi la.. bertolak kol10 am, kol630 pm x smpi kuala krai lagi.. syukur ssgt kami x ikut jalan tu.. belah malamnye plak, sempat la dengar pengumuman raya pose.. saat yg dinanti2kan tuh.. hehehe...

moral of the stori, kena bijak mengatur perjalanan... lagi2 kalu perjalanan yg jauh....



9 sept 2010
dok umah jer.. kemas2 umah yg cam tongkang pecah.. seb baik asyraaf x merengek.. sonot dok main ngan sepupu2 dia... smpi lupe ibu dia kejap.. ingat time nak ngusu jer.. xpe... senang skit keje mengemas ibu.. :D



10 sept 2010
HARI RAYA ADILFITRI... alhamdulillah sebab masih berpeluang jupa aidilfitri lagi thn ni... dapt la men'dondong'kan diri aku+asben+asyraaf+mak aku... men'dondong'kan ngan kaler biru gtu... tapi gmbrnye xde. sori la.. kamera rusak...
alhamdulillah, aku berpeluang solat hari raya thn ni.. asyraaf, kakak aku yg tlg jaga.. selesai solat hari raya, gi berkumpul kat umah kakak aku(dah umah dia dekat ngan masjid)... makan2 n salam2 kat sana.. pahtu gerak lak gi kubur arwah ayah aku kat kg berdang, gual ipoh.. lebih kurang sejam gk la perjalanan... pahtu gi beraya umah sedara mara kat sana.. seb baik gi ngan mak aku, kalu x, ssh la skit... sbb aku ni jarang blk kg awah ayah aku.. silap2 sedara mara aku pn x kenal.. hehehe
petang nye, gerak blk kb lak.. umah asben.. TERPAKSE blk gak sbb raya ke2 mertua wat makan2... kenduri arwah.. smpi umah mertua agak lwt sbb singgah umah pakcik asben kat to'uban, pasir mas.. smpi umah asben, trs masuk dapur ngan adik2 ipar aku.. menyiapkan ape yg ptt tuk kenduri esoknye..



10 sept 2010
bergotong royong ngan famili n sedara mara asben... sume wat sdiri.. gotong royong bersama.. tu la best nye dok kg.. kalu ade kenduri kendara, gotong royong ngan sedara mara n jiran2.. bule masuk rancangan kecoh kenduri bersama sunlight ni.. hahaha....
tersangat la penat... mlm tu lenguh2 satu badan.. terpaksa sapu minyak angin n tido awal.. asyraaf pn di pakse tido awl gak... :D..



11 sept 2010 - 15 sept 2010
beraya kat umah asben n sedara mara asben jer... kebetulan asyraaf demam time ni... x gi mana2 pn...



16 sept 2010 - 19 sept 2010
blk umah aku plak... melepakkan diri bersama famili aku plak la... gi umah sedara mara belah mak aku plak... selebihnye dok umah je... kalu kat umah aku, byk aktiviti senaman mulut je... makan...makan...makan... hahaha... aritu pose sebulan rase cam ringan skit badan.. skang ni dh berat blk la.. :D



20 sept 2010
sudah memulakan tugas aku sebagai kuli kepada majikan.. dah masuk opis la...



.: GUDLUCK :.

arini selasa, 21 sept 2010 adalah tarikh penting bagi calon2 UPSR.... arini kan dh start xm... tadi ade baca blog anis, br tingat nk wish gudluck gak tuk sume2 yg amik UPSR terutama skali aiman, anak buah aku... hrp2 dia dpt buat yg terbaik..

kalu dia nk hadiah yg dijanjikan, kena la dpt 5A dl.. kalu x dpt 5A, selamat la duit maksu nih.. hehehe.... tapi maksu hrp abe ime leh dpt 5A la.. maksu sanggup korbankan duit tuk abe ime k...

GOOD LUCK..



.: SELAMAT HARI RAYA :.

hari ni aku akan bertolak blk kg.. horeyyyyyyyyy.... rase sukeee ssgt.. org lain dah ramai yg dh leh berkumpul ramai2 ngan famili kat kg.. tapi aku, arini br nk blk kg.. ape leh wat... dah keje ngan org.. kena la ikut arahan(cam la aku ni pekerja yg baik sgt.. ekeke)..... arini pn aku halfday je sbnrnye .... tunggu mase nk blk je nih... tgk org kiri kanan sume xde.. lagiiiii la terasa nk blk awl... brg2 sume dah siap packing weekend aritu lagi.. berkobar2 sgt nk blk kg.. hehehe...

ptg ni aku rehat tuk masak.. sbb nk blk kg, malas nk masak.. kang x abis, nk campak mana... jiran2 sume dh blk kg... kalu x, bule bg kat jiran2... so, beli kat PARAM je la juadah berbuka arini... eh!!!! juadah berbuka??? sempat ke aku berbuka pose kat umah.. tah2 blk umah ni asben aku trs ajak blk.. dia tu bkn leh kira... tapi kalu dia ajak blk skang ni pn, aku on jer.. mmg aku berkobar2 nk blk kg nih... bkn nye aku yg drive...

raya thn ni turn umah aku plak la.. sbb thn lps dah turn umah asben aku.. dua2 raya plak tuh.. so, thn ni, kena la beraya umah aku plak(macam la umah aku ngan asben jauh sgt.. hahaha).. insyaAllah kalu ade org jaga asyraaf, thn ni aku nk gi semayang raya plak.. thn lps x gi sbb beraya kat umah asben n xde sapa plak nk jaga kan asyraaf..

persiapan raya??? mmg dh siap awal2 lagi... baju raya sblm pose lagi dh beli.. hehehe.. mase pose ni, beli skit2 je... thn ni mmg pecah rekod la... kuih raya sume aku wat sdiri... wlpn ade beberapa kuih tu terpakse wat version ke2(sbb version pertama x jadi.. hehehe.. biasela.. try n error) ...

tema aku n famili thn ni, BIRU... smpikan baju tuk mak aku pn aku belikan kaler BIRU gak... hahaha... biar mak aku pn sedondong ngan anak bongsu dia ni... :D... tapi mintak maaf la ye.. aku xleh nk tepek gmbr baju raya aku kat sini.. sbb baju raya aku skang ade kat kg(sbb jahit kat kg).. anak ngan asben punya je kat sini...

sepanjang cuti raya ni, aku rase aku pn akan bercuti dari berblog... ye la... gunakan cuti sebaik2nye ngan famili kat kg.. kan.. kan.. kan...

akhir kata, aku nk ucapkan :

pandu cermat jiwa selamat...


dan juga

dari kami sekeluarga (sue, din n asyraaf)


kepada sahabat2 aku sekalian(dan juga kepada kwn2 blogger), mintak maaf jika ade terkasar bahase terguris perasaan, teramik brg korang ker, ter...ter...ter.. n sume ter la... mane la tau kot2 ade yg x suke ngn blog aku ni. mintak halalkan sume ....



:: gmbr ni sbnrnye ihsan dari pakcik google.. aku x smpt nk design sdiri... trime kasih pakcik google :D