.: SUP TULANG - SEKADAR RENUNGAN :.

arini ku ade baca email dr kakak ipar aku(email ni dpt smlm. tapi br baca arini).. tersentuh gak hati sanubari aku ni bile baca email dia... jom baca crite yg dia email kat aku... bule jadikan kita insaf kejap(kalu insaf lama lg bagus)..


Sekadar renungan.... .......buat peringatan buat diriku yang sering terlepas pandang. Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya kepada yang paling tua antara mereka, seorang kakak yang berumur baru kira-kira 11 tahun:

"Mana emak? "
"Mak pergi menoreh," jawabnya.
"Mana bapak?"
"Bapak pergi kerja..."
"Habis tu adik yang kecil ini siapa yang jaga?" Di situ ada seorang bayi dalam lingkungan umur 5 bulan.
"Adik ini sayalah yang jaga." Jawab budak berkenaan.
"Awak ada berapa orang adik-beradik? "
"Sepuluh."
"Adik ni yang ke berapa?"
"Saya yang kelapan."
"Mana abang-abang kamu pergi?"
"Tolong emak menoreh."
"Adik puasa hari ini?"
"Sama je pakcik, puasa ke tidak.. Kami ni makan sekali je sehari..." Jawabnya.
Mendengar kata-kata itu aku sungguh terharu.
Lalu aku bertanya lagi "Adik bersekolah dimana?"
"Saya tak sekolah.. Emak bapak tak mampu..".
"Bapak kerja apa?"
"Tangkap ikan kat sungai nak buat lauk bukak puasa ".

Budak itu memberi tahu, lebih baiklah bulan puasa berbanding bulan lain kerana pada bulan puasa mereka dapat makan kuih. Ada saja orang yang hantar. Aku berlalu dari situ dengan seribu-satu keinsafan. Kebetulan di simpang jalan ada orang menjual daging lembu tempatan.. Aku beli satu kilo tulang lembu. Di kedai runcit pula, aku beli rempah sup dan sepuluh kilo beras untuk disedekahkan kepada keluarga itu. Bila saja aku beri barang-barang itu pada adiknya, dia melompat kegembiraan sambil menjerit "Yeh yeh..! Kita dapat makan daging malam ni..!". Aku bertanya kepada si kakak mengapa adiknya girang sangat. Dia memberitahu aku, sejak dari raya korban tahun lepas baru sekarang mereka berpeluang makan daging lembu sekali lagi. Seminggu kemudian aku datang lagi ke rumah itu. Bila mereka melihat aku datang, mereka girang menyambutku di pintu rumah. Kebetulan pada hari itu aku sempat berjumpa dengan ibu mereka. Sungguh menyedihkan cerita yang aku dengar: Anak yang berumur 4 tahun itu memberitahu padaku bahawa mereka sudah seminggu makan sup tulang yang aku berikan hari itu.

"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah Pakcik.."

Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup itu boleh tahan sampai satu minggu? Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu,dia telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yang telah dimakan. Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnya semula untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiap hari. Dia berkata

"Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pun dah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat." Aku bertanya lagi "Upah menoreh berapa makcik dapat?"
"Cuma RM3.00 sehari."
"Ayahnya bekerja macam mana"
"Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari."

Pernahkah anda menghirup air rebusan tulang yang direbus semula sepanjang hidup anda? Atau adakah anda buang saja tulang itu beserta daging-daging yang ada padanya kerana anda kata ianya "TAK SEDAP"? Mungkin kita sudah terbiasa hidup senang hinggakan kita lupa bahawa kalau pun kita susah, masih ramai lagi orang yang lebih susah dari kita

.: AISH!! SUSAH HATI LA HARI NI :.

arini aku rase berat hati je nk dtg keje.. sebab ape????? sbbnye anak teruna aku tu x brape sihat.. dr semalam lagi dia selsema ngan batuk.. risau gak musim2 skang ni.. takut ade sakit lain je.. pagi tadi gi klinik dl la sblm aku dtg keje... aku sbnrnye takut kena wabak H1N1 je sbb ade simptom2 dia... tapi seb baik doc kata dia xde pe2.. selsema je... suhu badan dia pn cuma 37.1 celcius jer.. xde la demam pn.. mase kat klinik, baby asyraaf dah mula merengek.. sbnrnye masa dtg klinik tadi, ,dia x makan ape pn lagi.. minum susu pn x lagi.. tu yg merengek lapar + ngantuk... dh siap aku amik ubat, terus balik.. smpi je kat umah ,aku terus bagi dia makan.. pahtu kasi ubat.. dah kenyng pn dia merengek lagi.. ngantuk la tuh.. aku dodoikan dia dl la sblm dtg keje... bile dia dh tido br aku dtg keje.. lwt btl aku smpi opis arini.. kol11.30 br smpi.. hahaha.. seb baik tadi kat klinik doc ade kasi timeslip..

wlpn baby asyraaf dh kenyang n dh makan ubat sepeninggalan aku, aku risau gak lagi sbnrnye.. risau kalu2 dia wat perangai cam semalam.. kesian kat nenek dia dok melayan.. tido x nk.. minum susu x nak.. bule kata sume x nak la.. mungkin sbb seminggu dia dok ngan aku je kot.. tu yg bile dia dok ngan orang lain time aku tinggal gi keje, dia rase lain kot... tapi hrp2 arini dia x wat onar lagi... anak ibu kan budak baik.. mesti baik kat sume orang..





:: EDISI RAYA AIDILFITRI ::

edisi raya... :D raya aritu aku terpakse la tukar plan awalku(plan awl nk beraya kt umah aku dulu.. tapi x jadi la..).. terpakse la beraya kat umah hasben aku dl sbb nye abg aku blk kg raya ke3.. kang kalu blk umah aku dl, x smpt lak nk jupe dia.. xpe la.. raya haji nnt la kat umah aku dulu... kuat sgt jalan2 gi beraya, raya ke3 tu baby asyraaf ter'demam' lak... ish3x.. kesian lak kat dia.. org lain xleh nk amik dia... ngan abah dia pn sama gak.. dok lekat kat badan aku je.. penat btl rase aritu.. dok layan kerenah anak teruna aku yg demam tuh.. dh la demam, naik ruam lak tuh dlm mulut (mungkin sbb badan dia panas sgt kot.. tu psl la naik ruam dlm mulut dia...) kesian je time tuh.. nk makan x leh.. nk minum pn x leh... nk tido pn xleh (sbb perut lapar).. seb baik mak aku gi amik air penawar kat sape tah.. kat2 ngan umah aku gak... kebetulan time baby asyraaf demam tu kt umah aku ade wat kenduri skit(kenduri arwah je).. aku nk tlg ape2 yg patut pn x leh.. asyik nk merengek jer... dah la umah hasben aku pn ade kenduri gak.. spupu dia kawen.. so, terpakse la aku dok kat umah aku, hasben aku blk umah dia.. nasib la kakak aku ade.. dpt la dia temankan aku sepeninggalan hasben aku nih. :D dia la jadi teman tido aku.. bule la gilir2 jaga anak teruna aku tu(tq la kak yah.. jasamu tetap akan ku kenang).. mmg kalu demam, merengek je la keje dia... seb baik la anak aku ni demam.. leh gak la ckp sbb anak demam kalu mertua aku tny napa aku x blk sama... sbnrnye aku lagi suka dok umah sdiri.. hehehe... bule ngada2 skit ngan mak aku.. petang khamis aritu, hasben aku dh dtg amik aku la.. thn ni cuti 8 hari, adil la... 4 hari kat umah aku.. 4 hari lagi kat umah mertua... selebihnye tu kat umah sdiri la kat subang..





.: I'M BACK :.

dah lama aku x post pe2 kat sini.. sejak blk kg aritu, aku x berkesempatan nk berblog... bukan takat berblog je x smpt, nk pegang laktop pn x smpt... sibuk beraya la katakan..hehehe.. time raya ni je la smpt nk gi beraya umah sedara mara.. tambah2 lak time2 raya ni gak la ramai yg buat kenduri.. kadang2 tu dlm sehari ade lebih dari satu kenduri.. kat umah aku aritu pn wat kenduri gak.. kenduri arwah je la.. kenduri arwah anak-anak abg aku ngan arwah ayah aku.. kenduri ala2 open house pn bule gak... :D

skang ni, aku dah kembali ke subang dh dan dh kembali bekerja setelah seminggu cuti raya kat kelantan.. sonot pn ade.... penat pn ade... ngantuk pn ade... sume rase ada lagi la skang ni...ape x nye.. br semalam smpi dr kampung... umah pn x abis kemas lagi.. tambah2 lak ngan umah yg ku tinggal seminggu tu.. dh berabuk blk dh. seb baik arini hasben aku n mak ayah aku ade kat umah.. at least dia bule la wat ape2 yg patut... baby asyraaf dok ngan nenek dia la arini... :D



raya kali ni aku x smpt nk gi melawat kubur arwah ayah aku... baby asyraaf demam time raya aritu.. insyaAllah raya haji nnt aku gi..





:: SALAM AIDILFITRI ::




di kesempatan ni, kami sekeluarga ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri. maaf zahir batin... andaikata kami ade terkasar bahasa, termakan terminum, terambik, tersentuh perasaan.... ter..ter...ter... harap di maafkan... kepada kwn2 yg nk balik beraya jauh nun di kampung, sila la berhati2 semasa memandu.. igt lah, skang ni tgh OPS SIKAP... kang x pasal2 terbang barang skeping dua lak... pe2 pn yg penting, igtlah orang tersayang.. biar lambat asal selamat...

jap lagi aku pn nk gerak blk kg gak.. tunggu hasben blk je la nih.. sume brg dh siap2 ku kemas... kpd kekawan yg kat kelantan tu, sudi2 la dtg beraya kat umah aku ek... nk dtg nnt, call or sms la.. nnt aku kasi guide nk dtg umah aku ek... nk jmpt dtg umah kat subang, lmbt lagi la br leh dtg.. cuti raya seminggu la... lps smggu tu br la leh dtg kat subang k... pe2 pn, mudah2an selamat la sume skali.... AMIN





:: DIPAKSA AMIK CUTI... PATOTKAH??? ::

mmg ni mmg sume dh mood blk kg.. mood raya katakan... aku pn sama gak sbnrnye... kat opis aku skang ni pn juz ade 5 org je..yg sume dh cuti.. esok?????? esok sume cuti... termasuk aku skali.. plan x nk cuti.. tapi sbb ramai yg cuti, aku ngan sorang lagi opismate ku yg x cuti nih, pun terpakse di amik cuti... kalu cuti tanpa rekod, best gak.. ni cuti yg kena potong cuti tahunan.. syg lak rase cuti tu... kalu x, bule la amik cuti tuk raya haji nnt.. tp...... apakan daya ku... aku hanya kuli... terpakse la ikut arahan bos.. bkn sbb aku ni terlalu baik.. tp sbb terpakse... kalu aku dtg keje pn, xlh nk masuk opis gak.. sume cuti la... xpe la.. at least esok aku bule la kemas mana2 yg patot.. pagi tadi dh siap kemas beg2 pakaian tuk blk kg(kemas awal sbb plan esok x nk cuti lagi..).. kuih raya pn dh masuk plastik bag... skang ni tgl kemas2 umah ala kadar je la.. x best gak tinggal umah berselerak... kang smggu tinggal, macam2 ade kt umah aku tuh.. ish3x..

(dah lari dari topik nih :D hehehe) jap lagi, aku ngan wan selaku satu2nye opismate ku yg masih keje ngan aku, ade plan... kami nk gi 'tunjuk-tunjuk' lak(esok dh x de masa.. dh x keje la... kedai tu kat klang ni jer...).. hehehhe.. bkn 'tunjuk-tunjuk' kuih raya.. tapi nk 'tunjuk-tunjuk' kepek lak... aku tahun ni ganti kuih raya ngan kepek lak.. kuih raya x byk buat tahun ni... susah nk wat ada anak kecik ni.. br nk start buat, dh merengek... so, skang ni tgh tunggu jam punchcard bunyi.. pahtu kami nk blah la.. shoping2 kepek lak la.. :D





:: 16 SEPTEMBER 2009 ::

16 september... aku di igtkan oleh kwn ku ngan tarikh ini.. tarikh apakah itu???????? aku sdiri pn x igt sbnrnye.. tu la tarikh pembentukan negara kite, mesia.. camne aku bule terlupa ngan tarikh penting nih... ish3x.. pe2 pn, tq atas igtan anda...


SELAMAT HARI MALAYSIA.....






::TAG DARI MAMA HAZIQ ::

saje je ni..smbl2 dok tgh xde keje nih. belek2 la blog org lain.. saje je nk jwp tag dari mama haziq.. nk mengisi masa lapang katakan..nk blk lmbt lagi. skang ni br je kol3.. layan je la.....

The rules of the game get posted at the beginning. Each player answer the question about themselves. At the end of the post, the player then tags 5 people and posts their name. Then goes to their blogs and leaves them a comment. Letting them to know that they have been tagged. Let the person who tagged you know when you’ve posted your answer. So now, on to the questions…!!



1.What were you doing 5 years ago?
5 year ago??... mase tu aku rase aku br je abis blajar.. dok tgh melepakkan diri kat umah smbl2 jadi penternak badan yg berjaya.. hehehe.. btl2 berjaya setelah aku mencapai berat badan 60kg..hahaha... skang ni dh lama x timbang la.. :D

2. What are 5 things on your to-do list for today?
1. dok surf tenet...
2. dok chat ngan yani.. kak mer... hamba717.. n kekwn lain.. (mmg dasar suke cating la nih)..
hehehe
3. same gak ngan mama haziq gak... blogwalking kawan2..
4. petang nnt, nk singgah PARAM beli makanan berbuka.. beli je la.. stok dlm peti ais dh xde la.. mls nk beli lagi sbb esok luse dh nk blk kg la.. smggu cuti tuh.. :D
5. br je lepas gi tukar duit raya kat RHB bank kat ngan opis aku.. mlm ni, misi mengisi duit raya dlm sampul la plak.. :D

3.What are 5 snacks you enjoy?
1. rojak buah... sodappppp nye... lama x makan nih... nk beli kat PARAM ptg nih...
2. kopok losong..lagi2 kalu pekena kopok losong tganu ngan kopok mokna.. wan... request tuk lps raya nnt..ahahaha...
3. cococrunch... dh lama dok dlm almari dapur umah aku..tapi x smpt nk mkn lagi.. :D
4. agar2.. agar2 ni dah ada dlm peti ais aku.. agar2 kek yg ku buat aritu tapi x jadi.. hahaha... mmg x reti wat kek la aku nih..
5. mentos... my fav tuh...

4.What are 5 things you would do if u were a Billionaire?
1. sama cam mama haziq... mesti la nak setelkan sume hutang2 yang ade...
2. beli rumah gak tapi x nk yg besar.. teres 2 tingkat pn ok la...
3. nk beli tanah... bule wat pelaburan jangka panjang tuh.. melabur dlm hartanah mmg menguntungkan...
4. nk wt bisnes sdiri.. tapi bisnes ape ek???????? x kesah la.. bule masuk share kakak aku pn jadi la...
5. nk kasi kat family... ala2 balas jasa diorang la....


5. What are 5 jobs you’ve had?
1. senior programmer at Markpulas (2006-now)
2. trainner programmer at ERP21 (ogos 2005-feb 2006)
3. isteri kepada Mohd Hasarudin n ibu kepada Muhammad Haris Asyraaf
4. penternak badan (till now)
5. pengangur terhormat...

5 person to tag
1. sapa2 je yg nk buat tag nih..
2.
sapa2 je yg nk buat tag nih..
3.
sapa2 je yg nk buat tag nih..
4.
sapa2 je yg nk buat tag nih..
5.
sapa2 je yg nk buat tag nih..


kesimpulannye, sesape je yg nk wat tag ni pn bule.. x dikenakan syarat dan terma.. :D





:: MOOD BALIK KG.. BUKAN MOOD RAYA ::

skang ni aku cuma xcited nk blk kg sbb lama x blk kg.. sejak aku dtg lps bersalin aritu, lum penah lagi blk.. ni br nk blk kg.. org kat kg pn dh rindu kat aku (padahal rindu kat anak teruna aku.. hehehe)... smpi arini, dh 25 ramadhan dh pn... aku lum merasa mood raya pn lagi.. just mood blk kg je.. mood raya ku ilang.. persiapan raya??????? xde persiapan raya yg aku buat thn ni.. sptnye dah siap sume persiapan raya skang ni... memandangkan aku skang ni dh ada anak, lagi ptt siap sume persiapan tuk ank aku tuh.. persiapan last minute la nmpk gaya nye.. sbb tu la mood raya xde kot.. thn ni aku rase raya yg ke2 kali nya x best.. 1st skali masa aku beraya sorang2 kat umah sbb mak aku gi mekah.. time tu raya haji.. pahtu 2nd nye raya thn ni.. sllnye aku kalu bulan ramadhan, x sahnye kalu aku x gi shoping.. tapi thn ni aku xleh nk shoping sbb dh berabis kat 'besi buruk' aku tuh... tu la kalu dh bela 'besi buruk'.. ape bule buat.. kuih raya pn buat sdiri n sikit je.. sume ni gara2 nk cut cost.. duit raya thn ni pn hasben aku yg sediakan.. anak2 buah aku kena trime je la brape aku kasi duit raya thn ni.. baik dpt dr x dpt langsung.. so, jgn nk demand2 duit raya ngn makcik n pakcik mu ni k.. aku????????? x tau la kat mana peranan aku skang ni... xpe la.... sabar... sabar....

thn ni aku plan nk dok umah jer... mood raya ku ilang... lg2 skang ni aku masih menunggu benda yg blum pasti dpt.. btl la org kata.. "PENANTIAN SATU PENYEKSAAN"... mmg btl2 terseksa la... kwn2 opis ku tentu tau ape yg aku tunggu2 tuh.. dan pastinye diorang pn sama cam aku gak.. diorang pn dlm situasi sama cam aku... adeh....


bila la agaknye aku nk dpt durian runtuh... huhuhu...





:: BERBUKA POSE KAT LUAR ::

Sabtu aritu, aku se family berbuka pose kat luar.. berbuka bersama ngan x-classmate aku mase kat cosmopoint dl.. kitoang berbuka kat

tempat pilihan kami tuk berbuka..


sbnrnye xde la xcited sgt nk bbuka kat sana.. tapi sbb lama ssgt x jupe kkwn.. dh 2thn lebih kot.. tu yg join diorang berbuka.. aku mesti la byk anak teruna kesayangan aku tuh..seb baik la dia x meragam.. tunjuk perangai baik kat depan org la.. ibu sangat2 suka perangai ank ibu.. :D pahtu, time berbuka dia ngantuk n nk tido.. lagi la ibu suke.. dpt la ibu ngan abah mkn kenyang2 ek.. :D sbnrnye xde la ramai mana pn yg join berbuka kat sana..


kami2 yg berbuka semasa.. ni je la yg join.. yg lain sume ada hal masing2. (dari kiri : edham a.k.a tan sri, aku, my loving hubby, syed, siti rozi n mikail, nana n macik a.k.a pn sri)..


yg ni je la yg leh luangkan masa kat sini... tapi xpe la.. at least bule mengubat kerinduan n mengimbau kembali kenangan masa kat cosmopoint.. lps makan(lebih kurang kol9 gak la), br la kitorang sume2 blah dr situ.. tu pn jadi org last skali kuar.. hahahha.... aku curi la mase skit gi sale guardian kat bangunan sblh (kwn2 aku sume dh gi shoping sblm mkn tadi.t.api aku smpi lwt, tu yg x smpt nk join diorang tadi)... aku ade gak la beli brg.. aku just beli cadar ngan wiper kete je .. tu pn dh sratus.. tgh2 xde duit, sratus tu dh rase byk ssgt..


siti rozi(mak mikail), nana(mikail suka sgt kat nana ni), macik, n aku... rase mcm zaman2 bujang lak... :D


my family... sonot ank teruna aku dpt jln2.... mak ngan abah asyraaf jalan2 cari mkn.. asyraaf lak jalan2 tido jer... :D


asyraaf dh melentokkan diri kat bahu aku.. tanda2 ngantuk dh tuh..



p/s : aritu aku tumpang camera kwn je la..camera aku???????? tertinggal kat umah la.. xpe la. ade gak la muka aku dlm gmbr nih :D.. Bila lak la dpt mkn sesama camni...







:: SENYUM ::



SENYUM adalah bahasa dunia. Ia menunjukkan keceriaan.
SENYUM adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkan perhiasan lahir yang tidak sempurna.
Setiap kali berhubung dengan orang lain, sewajarnyalah kita SENYUM.
SENYUM adalah jalan pintas bagi menyatakan anda menyukai seseorang.
SENYUM yang kamu berikan apabila berhadapan dengan sahabatmu adalah satu sedekah.
SENYUM adalah jambatan persahabatan.
SENYUM adalah satu perlabuhan yang pastinya tidak akan merugikan.
SENYUM harus ada ketululusan.
SENYUM yang dibuat-buat pasti tidak akan menyenangkan, sama saja dengan kening yang berkerut.
Adalah diperakui, setiap kali terSENYUM kita hanya menggerakkan 15 otot manakala ketika marah kita akan mengedutkan 63 otot di bahagian muka. Perbuatan mengerutkan dahi saja memerlukan gerak kerja 40 otot. Bayangkanlah!!!
SENYUM juga adalah malaikat rahmat yang turun ke dunia.
Kebanyakkan SENYUM adalah jangkitan.
Apabila kita SENYUM orang akan SENYUM balik kepada kita.
Orang akan merasa dihargai bila kita SENYUM padanya, sekaligus ia akan memberi tanggapan yang baik kepada diri kita. Lantas .... kenapa kita tidak mulakan ? Mulakan dengan diri kita.
SENYUMlah kepada orang yang tidak anda kenali hari ini. Insya-Allah dia akan membalas SENYUMan anda itu.
Alangkah mudahnya membina rangkaian persahabatan........ "Apa yang anda kehendaki akan lebih cepat diperolehi dengan SENYUM daripada memotong dengan pedang"
Semasa bekerja, semasa belajar, SENYUMlah.



senyumlah.. senyumlah..ahai.. cekmek molek... hhehehe.. .teringat lagu Dato' M.Daud Kilau..





.: KHASIAT AIR LIUR BASI :.

Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia. Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.

Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiat khusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia.. Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang lain. Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka, berkumur-kumur atau membersihkan badan.

Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan Rasulullah S.A..W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden Nabi Muhammad semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelum baginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi.

Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liur basi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis Nabi.

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku.





:: GENAPLAH 4 BULAN ::

arini 11 september 2009 genap la umur anakku, asyraaf 4bulan.. sekarang ni anak ibu dh besar... dah tau buat byk benda... dah pandai main mainan.. dh pandai tgk tv(kalu org tgk tv, dia pn tgk tv gak.. mcm faham jer.. hehehe).. dah pandai ngomel2 kalu xde org pedullikan dia(kelakor je bile tgk time dia ngomel2 tu.. akan ku rakamkan saat2 ni nnt).. pandai buat nakal.. pandai main.. pandai pusing2 kan badan ala2 nk meriarap.. pandai nk berkawan... dia x berjaga malam lagi skang ni.. tang ni aku paling suke(kalu sblm ni, tiap2 malam kena berjaga ngan dia.. sakit kepala gi keje sbb x ckp tido).. skang ni dia akan berjaga time bgn sahur..bgs gak.. asyraaf jadi jam loceng ibu ek(ibu suke tgk anak ibu gelak bile lps merengek soh kite bgn... ni buat ibu x sanggup berjauhan ngan anak ibu..).. hehehe... mgg depan asyraaf kena gi klinik lagi.. just kena gi timbang jer(aritu nurse kata 4bln x kena cucuk).. seb baik la.. kalu kena cucuk, kang demam ssh la aku nk blk kg.. kang x pasal2 kena beraya kat kl sbb anak demam... oh!!!! tidakkkkk..... x penah aku sambut aidilfitri di perantauan... dan hanya sekali je aku sambut raya kat tmpt org.. mase last year kat UTM. time tu raya haji.. x leh nk blk sbb raya ke4 tu dh ade xm.. xpe la... berkorban skit demi masa depan.. :D





:: SWEEPING ORG MALAYSIA ::

ish.... bila aku tgk berita psl ni, rase panaz gak la hati kecil aku ni.. bodo bangang btl la org indon nih(aku mmg anti-indon sejak dari dl lagi.. ade la sebabnya yg menjadi rahsia dlm diri aku nih).. diorang x pikir ke yg org indon kat mesia ni cam cendawan tumbuh selepas hujan je.. malah, kadang2 kalu gi chowkit cthnye, rase mcm gi indon lak.. ape x nye.. org indon lagi ramai dari kite la.. bule kata mmg mesia ni byk btl org indon dlm sektor pekerjaan.. rakyat2 indon kat sana tu x pikir ke sume tuh.. camne kalu org mesia ni wat sama seperti ape yg diorang buat kat org mesia kat sana... rosak la hubungan dua hala mesia ngan indon kalu berterusan camni... mesti rakyat2 indon yg ade kat mesia skang ni rase tergugat... tapi pada pendapat aku, rakyat mesia x de la sekejam tu skali.. lagi2 bulan ramadhan yg penuh keberkatan ni..
jadi,
ape yg kita perlu lakukan.????

ape pula tindakan menteri mesia n menteri indon,?????????


kita tunggu dn lihat...





.: MISI TERTANGGUH LAGI :.

smlm aku mc.. arini keje blk dah setelah lebih kurang 5 hari aku diserang demam... risau gak aku ngan demam aku ni(kan musih H1N1 ngan denggi...takut tergolong dlm golongan tu jer)... aritu dh gi klinik, dh kena cucuk... baik sehari je pahtu demam balik. selasa aritu aku gi klinik lagi... kali ni gi klinik panel kat sec17.. doc kasi ubat n mc sehari.. sbb tu la aku x dtg keje smlm.. lps gi klinik, alang2 dh skali jalan, aku ajak la hasben aku gi amik gambar konvo adik ipar aku.. dh siap.. nama kedai gmbr tu 'fotograduate'. kat sec24 depan ngn kolam mancing yg hasben aku suke mancing gak dulu2 kala.. skang ni tidak lagi... aku mmg puas hati la ngan kualiti gmbr dia.. kalu nk cuci gmbr digital pn, 30sen je skeping tuk 4R. ok la tuh...

smlm aku dok umah je(dh mc, mane bule kuar gi mana2..kang terserempak ngan budak2 opis, kantoi la..kata aku beli mc lak kang...). anak mmg aku x gi antar kat babysitter.. kebetulan hasben aku pn x keje.. menghoneymoon la kat umah... hehehe... sementara anak ngan abahnye melayan tido, aku lak dh x kuasa nk tido, aku mula atur plan.. plan nk wat kuih yg mmg dh lama aku nk buat.. cuma x menjadi2 lagi... ape lagi, aku mulakan operasi la.. br je putar gula ngan mentega, dah bunyi suara budak nangis.. asyraaf dh bgn la..ish3x.. kacau daun la... x smpt nk siap, dh bgn la.. nk bgtau hasben yg aku nk wat kuih raya, xleh.. nnt kang dia marah lak. demam2 nk wat kuih raya.. so, aku gi la dok ngan baby aku.. dok dodoi2.. layan2.. nyanyi2... last2 aku sdiri pn ttido sama la.. hahaha.. sedar2 dh kol3 lebih.. rase mls lak nk smbg wat kuih... time tuk masak juadah berbuka lak... xpe la.. simpan wat mlm ni la.. mlm ni kite tengok. menjadi x kuih aku nih.. hehehe.....





:: SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN ::

hari ni sume calon UPSR akan menduduki peperiksaan tersebut... teringat aku kat anak buah aku yang sorang ni... dia pn salah seorang daripada calon UPSR.. so,

selamat menduduki peperiksaan UPSR

la kepada sume2 calon ekspecially kat 2 org anak buah aku.. hrp2 along n awin dpt la buat yg terbaik.. hopefully result nnt akan menggembirakan sume keluarga.. mesti bangga mak ayah kalu dpt result yg menggembirakan.. mesti ramai org akan ckp kat mak ayah,

"pandai la ko didik anak.. sume bijak2.."..

tu sll aku dengar la.. yg x selalu dengar, x tau la nk ckp :D





:: WEEKEND YANG TAK BEST::

weekend aritu aku x dpt la nk memblogkan diri...aku demam sejak ari jumaat lagi.. hr ni pn masih rase lemah2 lagi badan..panas tu dh xde la.. ni bkn H1N1 ek.. xde simptom2 H1N1..just demam je..selsema ke, batuk ker, tu sume xde.. ni gak bukan demam denggi.. ssb aritu dahgi klinik..doc dh sahkan aku ni demam besa je.. time gi klinik sabtu aritu, suhu badan aku dh catat 39 darjah selcius... doc suggest soh cucuk je... xkan la aku nk mkn ubat kan.. aku kan pose (tahun ni nk pose penuh lagi kalu bule. he3x).. wlpn demam, aku x nk bukak pose.. tapi bile pikir blk, baik cucuk je.. doc ckp bile cucuk ni, demam cepat skit baik..last2 sabtu aritu lebih kurang jam 3 ptg, bontot aku pn jadi mangsa kat doc tu.. mangsa jarum dia.. seb baik doc pompuan..

balik je kat umah, aku sekeluarga terlentok kat depan tv.. aku ngantuk ssgt .. mungkin sebab penangan ubat tadi kot.. sabtu aritu aku x masak tuk berbuka.. beli kat pasar ramadhan je.. kesian kat laki... hari2 makan bungkus.. ape kan daya ku... arini aku kat opis x wat keje pn.. dari pagi smpi skang ni br bgn tido.. ngantuk + sakit kepala + sakit2 urat saraf badan ku...

semalam, dlm demam2 pn, aku kena berjaga gak... anak teruna aku x nk tido la... malam2 bute dia dok ajak berborak2 ngan dia.. adoi..sakit nye ati. lagi kite marah kat dia, lagi la dia gelak.. bile tgk dia gelak x jadi aku nk marah... do, mlm tadi dlm demam2 pn aku gagahkan gak la menemani anak teruna kesayangan aku.. bersahur pn terpakse riba dia atas pangku.. time makan, cam meleleh je air liur dia.. mungkin terliur kot.. :D
kol 630pagi br dia tido.... aku pn turut tertido... kol730 tersedar bile hasben aku kejutkan... asyraaf pn turut tersedar..bgs la.. x payah la aku nk kejut2 dia lagi..
celik je mata, aku terus siapkan air mandian asyraaf. pahtu mandikan dia dl... dh siap sume tu br aku mandi..seb baik dia x nangis time aku tinggal gi mandi.. aku kasi je mainan dia.. dok main sorang2 la..kelam kelibut gak la aku tadi..bwk keje dtg keje pn terhuyung hayang.. cam org mabuk...

arini rase cam nk amik mc je.. seharian aku tido je... petang2 ni je br aku bgn.. kang ape lak kata 2nd bigbos lak.. x pasal2 aku kena pgl tuk kali ke tah brape kali..aku dh sll kena pgl sbnrnye... nk gi klinik lagi??? tp rase cam nk jalan gi klinik pn malas... badanku lemah sekali... blk umah nnt camne la ni ek... hrp2 bule la aku drive ngan selamat nye blk nnt..

ni la crite aku yg mmg x sonot weekend aritu...



:: kena cucuk, agak2nye batal pose ke x ek.. musykil nih.. aku ni kurang skit pengetahuan camni...





.: LAMBAT LAGI KE?? :.

petang2 ni aku rase cam x sabar lak nk blk... mmg kalu belah2 petang, mmg otak aku dah xleh nk tumpukan kat opis sgt dh.. asyik pikir umah je (umah ajak balik, opis halau soh balik.hehehe)... dok tgh pikir nk bbuka ngan ape arini... ermmm... hasben aku request soh wat sambal pauh tuk dia (pauh tu bahse kelate.. pauh = mangga :D).. nk pikir menu lain lgtuk bbuka nih... x kan la nk makan sambal pauh tu je semata2.. smlm aku x masak.. sbb dpt undangan makan free.. :D... smlm bos aku bermurah ati nk wat majlis berbuka pose tuk kuli2 dia (tq bos sbb blanje mkn... kalu leh mkn free lagi lain kali, best gak kan.. :D)... so, berbuka ramai2 (ramai ker????) ngan opismate la kat Klang Executive Club.. aku blk umah dulu la.. blk ambik hasben n baby dulu (seb baik hasben x keje arini.. kalu x, kompem x leh nk join.. sll kalu keje, dekat2 nk bbuka br la dia smpi).. x sanggup aku biarkan hasben aku berbuka sengsorang kat umah..

sambil2 wat keje(wat keje ke???hehehe), aku pikir menu tuk arini. so, ni la menu tuk arini :

- nasi putih
- udang goreng mentega(1st time nk wat nih. hopefully jadi..)
- ayam masak halia
- ikan siakap goreng
- sambal pauh
- sayur goreng
- kurma
- kuih tepung pelita(mmg fabret aku. tapi beli kat param je la)

ni je la yg tekak aku rase nk makan tuk berbuka arini.. hrp2 sempat la masak tu sume..





:: ADA BONUS RAYA ::


tertarik aku baca akhbar utusan malaysia arini pasal berita "
ADA BONUS RAYA?". berita utama lagi tuh.. :D


Ura-ura kemungkinan kakitangan awam akan menikmati bonus sebelum Aidilfitri hangat diperkatakan walaupun Bajet 2010 dijadual dibentangkan pada Oktober ini.

Bayangan mengenai perkara itu dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Putrajaya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor semasa pertemuannya dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Ahmad Husni Mohd. Hanadzlah baru-baru ini.

Terdapat 1.2 juta kakitangan kerajaan di seluruh negara dengan 75,000 orang pesara yang layak menerima bonus.

Tengku Adnan berkata, saban hari beliau mendengar rayuan daripada kakitangan kerajaan di Putrajaya terutama dari kumpulan sokongan yang berpendapatan kecil.

‘‘Sebenarnya di Putrajaya ramai kakitangan kerajaan yang berjawatan rendah merayu supaya saya bawakan kepada pengetahuan Perdana Menteri supaya dipertimbangkan bonus atau insentif untuk sambut raya.

‘‘Mereka sedar keadaan ekonomi tidak begitu baik tetapi mereka merayulah kalau boleh kerajaan faham mereka juga dalam keadaan yang tidak begitu stabil ekoran kenaikan harga barang,” katanya.


kalu nk harapkan bonus aku, baik jgn taruh harapan sgt.. takut nnt kang putus harapan lak... bukan je bonus, gaji pn x naik wlpn brg2 sume naik harga... aku kena la trima hakikat ni.. dh keje swasta.. x sama cam keje gomen...

wlpn berita yg menggembirakan ni sbnrnye tuk kakitangan kerajaan je, tapi aku pn tumpang sonot skali la... ape x nye, hasben aku kan keje kerajaan.. kalu dia dpt bonus, ini bermakne aku pn akan dpt bonus gak.. sukeeeeee......





:: SEBELUM DAN SELEPAS ::

saje je xde keje.. nk compare kan kete ku.. sebelum(time br lepas xcident n xde bumper) dan selepas(time dah pasang bumper baru :D)....


sebelum



kecederaan sang wira ku





selepas

sang wira ku telah pulih seperti sedia kala.. :D


wlpn aku x brape nk berkenan ngan barang ori skang ni(ori tp nmpk cam x ori), tapi aku puas hati sbb kete ku dh berwajah baru(tang bumper je la sbb tukar bumper je..)... sume kos ditanggung oleh org yg wat salah tu... aku x yah kuar duit.... sukeeeeee....

so, tips tuk org yg nk tukar sparepart kete tapi xde duit tu, bule la kasi org langgar kete kita n then mintak ganti rugi.... hahahaha... (tips ni x leh guna pakai nih..)