.: SEMOGA SELAMAT HENDAKNYA :.

semalam 28 jun 2010, abg aku yg ikut team misi pengaman kat Lubnan, dah kena gi sana blk setelah lebih kurang 3 mgg bercuti kat mesia... SELAMAT JALAN la kat dia... semoga dia selamat sampai ke tempat yg di tuju... n semoga segala urusan kat sana akan berjalan lancar tanpa sebarang halangan.. bile dgr cite abg aku mlm tadi mase otw gi antar dia kat KLIA, takut la plak.. takut jadi ape2 je nnt.. ape x nye.. dah la aritu mmg heboh pasal serangan pihak israel kat kumpulan misi pengaman... takut benda tu akan jadi kat abang aku juga.. nauzibillah.. mintak dijauhkan sume tuh.... abg aku siap crite lagi, smpi esok x leh trs masuk.. kena tunggu mlm dl br bule masuk... nmpk sgt la cam kita ni nk seludup masuk sana.. padahal yg pegi tu misi pengaman.. ape yang aku doakan, semoga semua anggota misi pengaman selamat kat sana... kerana yang pergi semua dengan niat baik.. untuk membantu pihak2 yang lemah... semoga ALLAH memudahkan segala urusan mereka di sana... AMIN..




.: MENGUNDI :.


smlm ngan arini xde gi mana2 pn... just dok umah jer(sbb aku tgh kopak skang ni)... kuar pn just gi kedai dekat umah jer.. smlm asben mls nk kuar gi mana2... dia nk rehat je kat umah.. arini lak, dia kena gi ngundi.... tentera ni byk benar sesi mengundi nye... kali ni mengundi tuk koperasi tentera... rugi tuh sapa2 x gi.. sbb pe??.. sbbnye kalu gi dpt elaun kehadiran... aritu mase ngundi koperasi perumahan, elaun kehadiran dpt rm100.. kali ni x tau la brape... kalu tiap kali ngundi, tiap kali dapat elaun kehadiran, mmg x kan miss la.. hrp2 aku pn dpt gak la tempiasnye.. hehehe




.: DIET OH ! DIET :.


adeh!!!.. camne ni.. berat badan makin naik nih.. skang ni berat aku dh naik dekat 7kg dah berbanding sblm kawen(sblm kawen, 50kg++.. skang ni ah 60kg++).. btl ke org kata, kalu senang ati, badan akan naik.. x kan la nk kurus kena selalu susah ati.. tp btl gak.. aku penah tgk org ssh ati sbb ade mslh... mmg bule kurus la... lagi2 kalu masalah laki nk cari pompuan lain.... lagiiiii la cepat kurus .. ish... nk kena diet dh nih.. tak pn, pose... tapi jgn la niat pose sbb nk kurus.. xde lak pahlenye nnt...

skang ni satu je persoalan yg bermain kat fikiran aku.. aku ni dh la BF lagi.. bule ke org BF ni diet. kang xde lak khasiat dlm susu yg asyraaf minum nnt.. tapi mmg aku kena diet nih.. BMI pn dh nk ke arah kegemukan dh nih.. xkan la asben aku je nk kena jaga BMI(kalu BMI lebih, kompem x leh naik pangkat).. aku sebagai bini tentera pn perlu jaga BMI gak..pahni kena wat competition ngan asben aku.. sape lagi cepat turunkan berat badan.. hahaha... rasenye ni salah satu cara kot... ade competitor br best... dulu2 zaman bujang2 dok umah sewa, sll lumba2 ngan hosmet.. sape lagi cepat kasi turun berat.. rindunyeeeee zaman bujang dulu2... sume tu dh jadi kenangan.. sonot bile dikenang balik kenangan2 tuh.. rase cam nk kembali ke zaman tu plak... :D




.: KOPI & KELEBIHANNYA :.

untuk minda :

kajian menunjukkan daya fokus dan ingatan semakin baik dengan pengambilan kopi. jadi, minumlah secawan kopi untuk kepekaan dan kecerdasan.

untuk kesejahteraan :


kopi secara semulajadi mengandungi antioksidan yang membantu meneutralkan radikal bebas(akibat pencemaran, stress, merokok dan sinar matahari) dan melindungi sel tubuh daripada kerosakan.

untuk tubuh :

1. tingkatkan prestasi fizikal

kafein menggalakkan pengecutan otot, mempertingkatkan penghantaran saraf otot dan meningkatkan penjanaan tenaga, lalu membolehkan seseorang yang mengambilnya melakukan senaman yang lebih berat dan meningkatkan daya ketahanan.

2. membantu pengurusan berat badan
menurut kajian, kafein merangsangkan kalenjar adrenal untuk mengeluarkan hormon katekolamin yang meningkatkan kadar metabolisme lalu meningkatkan pembakaran lemak.



::aku dh lama x minum kopi.. sbb penah dpt tau yg kopi ni bule menyebabkan susu badan kita berkurangan.. aku BF.. kesian la kat asyraaf kalu betul2 jadi.. btl ke x, aku x tau la.. cuma aku penah dgr org ckp je la..


sumber : nestle pamplet..



.: BORED :.



harini aku hanya ber2 ngan asyraaf kat umah.. asben aku outstation kat alor star... terpakse la kitorang berdua2an je kat umah arini.. huhuhu.. sunyi nye rase... dah la jiran2 xde... asben pn xde gak.. asyraaf lak dh tido.... time dok sorang2 camni, rase rindu la plak kat cik abe sayang... kalu dia ade, asyek gaduh2 sayang... kalu dia xde, rindu2an la plak.. ape aku nk wat mlm ni... so bored...... nk tgk tv, xde crite best.. main tenet, rase cam xde mood dh ngan tenet(ni sb xde keje sgt nk wat, update blog la kejap).. nk tido, mata lum ngantuk lagi.. kang ade yg masuk dapur ni kang.. hahaha.. dah x tau nk wat pe, makan pn best gak nih.. ekekeke... br sehari asben xde.. seb baik ade peneman gak kat umah ni.. kalu x, mahu nye menangis kerinduan aku sorang2 kat bilik.... lambatnye rase nk tunggu esok... kalu ikutkan jadual asben aku, esok dia dh blk.... sukeee.... :D


:: mode : tunggu cik abe sayang blk... miss u... muah..muah.muah.....



.: SEKADAR RENUNGAN :.

Seorang bijak pernah berkata, bahawa ada dua hari dalam hidup ini yang sama sekali tidak perlu anda khuatirkan.

Yang pertama; Hari kelmarin. Anda tidak boleh mengubah apa pun yang telah terjadi. Anda tidak boleh menarik perkataan yang telah diucapkan. Anda tidak mungkin lagi menghapus kesalahan dan mengulangi kegembiraan yang anda rasakan kelmarin. Biarkan hari kelmarin berlalu. Lepaskan saja.

Yang kedua; Hari esok. Hingga mentari esok hari terbit, anda tidak tahu apa yang akan terjadi. Anda tidak boleh melakukan apa-apa esok hari. Anda tidak mungkin sedih atau ceria di esok hari. Esok hari belum tiba; biarkan saja.

Yang tersisa kini hanyalah hari ini. Pintu masa lalu telah tertutup; pintu masa depan pun belum tiba. Tumpukan sahaja diri anda untuk hari ini. Anda dapat mengerjakan lebih banyak hal hari ini bila anda mampu memaafkan hari kelmarin dan melepaskan ketakutan akan esok hari. Hiduplah hari ini. Kerana, masa lalu dan masa depan hanyalah permainan fikiran yang rumit. Hiduplah apa adanya. Kerana yang ada hanyalah hari ini. Esok atau lusa belum tentu abadi.



.: SENYUM :.


SENYUM adalah bahasa dunia. Ia menunjukkan keceriaan.
SENYUM adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkan perhiasan lahir yang tidak sempurna.
Setiap kali berhubung dengan orang lain, sewajarnyalah kita SENYUM.
SENYUM adalah jalan pintas bagi menyatakan anda menyukai seseorang.
"SENYUM" yang kamu berikan apabila berhadapan dengan sahabatmu adalah satu sedekah.
SENYUM adalah jambatan persahabatan.
SENYUM adalah satu perlabuhan yang pastinya tidak akan merugikan.
SENYUM harus ada ketululusan.
SENYUM yang dibuat-buat pasti tidak akan menyenangkan, sama saja dengan kening yang berkerut.
Adalah diperakui, setiap kali terSENYUM kita hanya menggerakkan 15 otot manakala ketika marah kita akan mengedutkan 63 otot di bahagian muka. Perbuatan mengerutkan dahi saja memerlukan gerak kerja 40 otot. Bayangkanlah!!!
"SENYUM" juga adalah malaikat rahmat yang turun ke dunia.
Kebanyakkan SENYUM adalah jangkitan.
Apabila kita SENYUM orang akan SENYUM balik kepada kita.
Orang akan merasa dihargai bila kita SENYUM padanya, sekaligus ia akan memberi tanggapan yang baik kepada diri kita. Lantas .... kenapa kita tidak mulakan ? Mulakan dengan diri kita.
SENYUMlah kepada orang yang tidak anda kenali hari ini. Insya-Allah dia akan membalas
SENYUMan anda itu.
Alangkah mudahnya membina rangkaian persahabatan........ "Apa yang anda kehendaki akan lebih cepat diperolehi dengan SENYUM daripada memotong dengan pedang"
Semasa bekerja, semasa belajar, SENYUMlah.




.: NO MORE FISHVILLVE @ HOME :.

NO MORE FISHVILLVE @ HOME...

aritukan aku ade crite yg aku nk blk kg.. bkn lama pn.. just 4 hari jer... so, kat umah aku, tinggal la 'anak2' yg lain(ikan2 dlm akuarium n anak ayam hutan yg hasben aku br eram...).. yg ni sume xleh nk wat blk k... hasben aku cam biase la, sblm tinggal dia akn bg makan 'anak2' dia tuh... siap letak mesin tuk bg makan.. pahtu set 2jam skali... tah macam mana tah, smpi je kami dari kg, masuk je umah, mak aiiii.. bau busuk menusuk lubang idung la.. bukak je lampu, nampak la ikan2 kesayangan asben aku terapung kat atas air... ikan2 dalam akuarium tu dh mati la.. huhuhu... sayangggg sgt.. dh la byk.. besar2 plak tuh... xtau la punca kematian disbbkan apa.. sblm ni blk kg seminggu lebih, xde pe2 mslh pn.. dtg tu idup lagi ikan2 tuh.. nk kata letrik x de, aku tny ngasuh asyraaf, dia kata xde plak gangguan elektrik aritu... dlm pale aku, tah2 ade makluk lain yg wat kacau... nauzubillah.. jgn la sekali2 ade makluk lain dlm umah aku... think positif k.. mungkin dh smpi ajal dia.. skang ni, no more fishvillve @ home lagi.... huhuhu... tgk akuarium kosong je la.. sian plak asyraaf.. tiap kali aku tny dia, "MANA FISH", dia akan tunjuk akuarium abah dia yg kosong.. sbnrnye ade gmbr ikan gak dlm buku dia...tapi akuarium tu gak yg dia tunjuk... mungkin dia dh biase ngan ikan2 yg byk dlm akuarium abah dia.. skang ni, dh xde ikan.. seb baik aku ade beli IKAN BESAR kat dia mase kat kg aritu (patung nemo la)... dia main ngn ikan dia tu je la...

asben aku dh bgtau hasrat hati dia, nk gi cari ikan lagi tuk letak dlm akuarium dia tuh.. ape tak nye... sedey dia bile tgk akuarium dia kosong... sll penuh jer... so, skang ni ade 2 ekor ikan puyu je la ikan yg hidup.. yg lain, sume dh sampai ajal dia... ikan2 tu sume asben aku gi cari sdiri.. xde sekor pn yg dia beli.. tu yg lagi terasa kot...

smlm asben sudah memulakan operasi mencari nye.... petang smlm xde gi mana2.. tgh haru tu asben aku gi tgk ayam2 dia kat reban kat ngan pintu blakang.. tinggal aku ngan asyraaf je la kat umah.. nk makan nasi, tgk lauk lak xde... tingin nk mkn ikan keli(wlpn aku geli n siang ikan ni.. tapi makan, sedapppp :D).. dh lama ssgt x mkn nasi ngan ikan keli(bukan nyidam k).. asben blk je umah, aku saje2 je la ckp kat dia.. bg hint skit.. "RASE CAM NK MAKAN IKAN KELI JE LA.. LAMA X MKN IKAN KELI KAN...".. sbnrnye pagi tu aku ade terjupe ikan keli mase gi tesco.. nk beli asben x bg.. dia kata ikan tu dh x fresh.. tu yg aku saje bg hint kat dia... skali ptg tu, dia btl2 gi cari ikan.. kol 6 lebih gtu dia blk wat blk ikan.. byk gak... dpt ikan keli 3 ekor jer.. ok la tuh... pahtu ade la dia dpt sekor ikan haruan yg besar bangat... ikan tu dia x siang.. dia nk bela.. besar ssgt bg aku sbbnye bila ikan tu melintangi akuarium, ekor ikan tu pn x lepas... sbb tu la aku kata besar... ade dpt gak ikan ubi.. sekor je dia simpan dlm akuarium(tapi pagi tadi, dh mati la... tersangkut kat laluan air.. kesian...)..

so, skang ni, br ade sekor je la ikan dlm akuarium umah aku.. ikan haruan yg br dpt smlm.. misi pencarian akan diteruskan lagi... hehehe :D



:: kalu dulu, dpt ika nbyk2, bule la bg kat jiran2...skang ni, tidak lagi... jiran2 terdekat dh blk kg.. nk bg kat jiran2 terjauh, kang rmai mata melihatnye, rase cam x kena plak x bg sikit sorang.. so, kesimpulannye, simpan dlm peti ais je la... wat makan sdiri... stok smggu. :D



.: SEJENAK.... :.

Takhtakan akalmu setinggi-tinggi darjat dan perhambakanlah nafsumu pada serendah-rendah martabat....
Kemuliaan diri adalah kerana kejujuran, keikhlasan dan sifat suka kepada orang lain.
Keangkuhan adalah celaka yang besar buat diri seseorang itu.
Tanggungjawab yang kecil untuk kita ialah, menjaga sifat kita yang angkuh dan bongkak.
Tanggungjawab yang besar untuk kita ialah, sentiasa TERSENYUM walaupun dihina.
Jalan di depan masih panjang dan berliku, jangan bimbang perjalanan itu melelahkan dan menyakitkan. Jangan takut rebah. Walaupun tindakan yang paling baik anda perlu lakukan adalah bangun semula, tapi bangun semula juga perlukan kekuatan yang bukan sedikit.
Janganlah bermuram... Isikanlah ruang waktu persahabatan yang ada dengan gurauan dan senyuman. Nanti bila berpisah, ada sesuatu yang manis untuk dikenangkan.




.: KENDURI LAGI :.

tadi aku+asben+asyraaf gi kenduri kawen anak bos asben aku... x jauh pn.. kat dewan depan umah aku jer.. so, bule la ssgt gi.. otw nk kuar pn, bule singgah kejap.. kami menyinggah kejap je tadi sebelum kuar gi umah spupu aku kat puchong... agak grand gak la majlis nye.. ape x grand.. anak dato' gtu(dato' dalam tudm jer.. kat luar aku x pasti la org pgl dato' gak ke x).. pengantin pn, aku kategorikan "BAGAI PINANG DIBELAH DUA". sama2 lawa... serius aku ckp.. aku agak segan sbnrnye nk gi kenduri tadi tu... sbb yg dtg vouge2 belaka wlpn agak berumur(besa la, golongan dato' datin).. aku rase aku ni dh melaram, tapi bile gi sana, nmpk cam selebet la plak bile tgk org lain melaram lebih dari aku.. lantak la.. asalkan cantik di mata asben aku, tu pn dh kire ok.. kan... kan...




:: kalu ikutkan hati, nk je amik gmbr ngan pengantin... tapi, ape kan daya... camera aku rosak la.. x smpt nk gi repair lagi(
sbnrnye xde duit.. nk kena tunggu gaji.. ekekke)



.: HARI INI :.

mlm tadi aku ade trime smg dari opismate aku merangkap ketua aku.. wife dia dah selamat lahirkan baby girl(nana, aku rase ko kenal wife kwn aku ni.. ayu la)... wlpn lahir x cukup bulan, tapi baby ngan mak baby sihat alhamdulillah.. katanye, wife dia dipakse bersalin.. mungkin tekanan darah tinggi nye tinggi sgt kot.. efek kat baby dlm perut.. 3 kali induce br bby kuar... (crite ni aku dgr dr opismate aku. aku x gi tgk pn lagi wife dia.. coz jauh nun di kelantan.. tunggu la time blk kg nnt aku gi lawat)... bertambah la sorang lagi umat NYA kat muka bumi ni...

kalu ikutkan perancangan, arini aku kena gi JAN, kat menara maybank pudu.. tapi atas sbb2 tertentu, cancel.. ade satu benda yg aku ptt bwk gi sana, tapi x dpt lagi.. hari yg aku rase sesuai tuk wat keje ni, ari jumaat jer.. sbbnye ari jumaat kan diorang rehat lama.. sempat la aku menyiapkan keje2 ku time diorang rehat.. aku pn xde la kacau keje diorang.. diorang pn xde la kacau keje aku.. ye la kan.

arini bos masuk la plak.. ish...bkn aku x suke bos masuk.. tapi tiap kali bos ade, aku jadi resah gelisah... sbb keje aku x siap lagi.. dia selalu je tny status keje.. pagi tadi pn dia tny lagi.. aku diamkan je la.. x tau nk jwb camne.. lgpn aku ni x reti nk putar belit org nih(perasan baik kunun.. ekekek).. bos ade pn, smpt lagi aku mendonlod... bkn donlod benda yg bukan2 k.. donlod sware k.. smlm aku dh donlod. katanye 30days trial.. ok la tuh ... smpt la aku siapkan keje aku dlm mase 30 hr.. skali bila pagi tadi aku nk bukak, dah xleh.. katanye dh xpired.. siot btl.. terpakse la donlod lagi..

perancangan weekend nih??? xde perancangan pe2 lagi(sbb duit dah kurang).. kalu xde pe2, igt nk gi lawat spupu kat puchong.. dia xcident, tapi aku x gi tgk pn lagi dia.. perancangan hasben aku, kompemnye kat kolam mancing... tadi pn dia dh call bgtau nk gi mancing(padahal br je baik dari demam)... mentang2 la arini dia blk awal, bule lagi tu nk gi mancing.. dh la time poket tgh nipis nih(poket aku la yg dh nipis.. poket dia, aku x tau la camne..).. kalu gi mancing, mahu nye terbang paling skit pn skeping not 50.. ish.. mula la aku nk merungut... mogok camne skali pn, hobi dia yg satu tu x leh nk buang gak.. kadang2 bile time aku blk umah tgk jiran2 xde, rase sunyi la plak(skang ni umah aku berjiran ngan umah2 kosong jer....)... laki plak xde gak.. bertambah la sunyi.. kompem aku dok dlm umah kunci pintu je la(rosak plan au nk gi pasar malam beli brg dapur)...



.: MASAK APE EK? :.

arini aku pose... ala2 nk mengimarahkan bulan rejab la nih... org lain dh lama start pose... aku br nk start pose la.. hehehe... dah lama aku x pose sunat nih... rasenye last pose mase pose 6 aritu la kot.. tah.. x igt.. nmpk sgt la aku ni dh lama x pose sunat... hehehe.... ni br nk start pose blk nih.. ramadhan pn dh dekat.. kalu x praktis dari skang, kang ade lak yg flat nih.. gastik la... hahaha... berbuka arini, ape aku n mkn ek.. nk masak pe ek??.... call tny hasben pn, dia ckp "MASAK LA APE2 PN".. tu yg ssh... kang aku masak sambal tempe, dia x mkn nnt kang.. dlm esbox kat umah pn, bknnye ade lauk pn.. ade beberapa potong ikan siakap yg asben aku mancing mgg lps je.. masak je la pae yg ade.. kalu x tau sgt, beli yg dh siap kat kedai.. senang crite... hahaha...



:: br pose sekerat ari, perut dh berdangdut la.. :D





.: KELEBIHAN BULAN REJAB :.

Beberapa hadis lagi Rasulullah saw menunjukkan kelebihan bulan rejab:

1. Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah memuliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari Qiamat.

2. Bulan Rejab bulan Allah, bulan Sya’ban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku.

3. Kemuliaan Rejab dengan malam Isra’ Mi’rajnya, Sya’ban dengan malam nisfunya, dan Ramadhan dengan Lailatul-Qadarnya.

4. Puasa sehari dalam bulan Rejab mendapat syurga yang tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

5. Puasa 3 hari pada bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangnya ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).

6. Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripadanya 7 pintu neraka.

7. Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga, dan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah dalam syurga.

8. Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan ialah seperti kelebihan Al-Quran ke atas semua kalam (perkataan).

9. Puasa sehari dalam bulan Rejab seumpama puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari syurga.

10. Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada-Nya. Puasa dalam bulan Rejab, wajib bagi yang berpuasa itu:

a. Diampunkan dosa-dosanya yang lalu.

b. Dipelihara Allah umurnya yang tinggal.

c. Terlepas daripada dahaga di akhirat.

11. Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan pada akhirnya, seperti puasa sebulan pahalanya.

12. Siapa bersedekah dalam bulan Rejab, seperti bersedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya pada setiap helai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjah, dihapus seribu kejahatan.


sumber : dakwah islam



.: CRITE CUTI-CUTI KAT KAMPUNG :.

entry kali ni aku nk crite pasal cuti aku aritu.. cuti yg mmg penat giler.. tapi wlpn penat, best ssgt... sbb sume adik beradik aku berkumpul ramai2 kat umah aku kat kg... macam nk pecah umah kat kg.. hahaha.. tambah plak ngan kakak ipar abg aku yg kat sabah pun dtg kelantan gak.. saje je diorang dtg nk kenal negeri kelantan.. lgpn dh alang2 diorng kat semenanjung.. panjang skit la langkah ke kelantan.. jumaat last week, aku cuti.. so, ape lagi.. mlm jumaat tu lps keje kemas2 brg pahtu trs blk la.. tapi, xde la lps blk keje tu trs blk.. lps isyak gak la br gerak.. biar kasi driver rehat secukupnye dl.. co-pilot, dok sblh jer..

aku konvoi 2 kete ngan abg aku yg br blk dari lubnan... lgpn mmg plan nk blk umah aku dl br blk umah asben aku.. gerak dari subang lebih kurang kol9 gtu(termiss lagi crite korea kat TV8).. kalu aku ngan asben blk berdua je, kompem, non-stop la.. seb baik abg aku blk sesama.. ade la gak brenti rehat... kitorang brenti kat gua musang... mkn2 n asyraaf pulak membuang sisa2 dlm perut dia dl.. lama gak brenti.. smpi umah aku dlm kol430 pagi gtu la.. smpi2, terus bentang tikar n amik bantal, tido kat dapur jer(umah aku ni, kalu mlm2, sll masuk ikut pintu dapur la.. dapur umah aku luas, so, tido kat dapur jer)...ngantuk bangat... pagi esoknye, abg ipar aku ajak gi kutip buah durian kat dusun dia.. giler aku nk gi.. penat x ilang lagi.. wlpn bkn aku yg drive, penat tuh jauh perjalanan... abis satu badan lenguh2... lg plak jalan otw blk kelantan, xde la cam hiway... ade la beberapa kali kete kitorang jatuh lubang.. rasenye, kalu kitorang bwk kete yg tayar nipis, mahu terpancit kat sana gak.. :D.... kol7 gtu, kitorang bgn n smbg tido kat bilik plak.. hahaha... hantu tido btl... kol brape tah br bgn.. bgn tu trs gi dapur.. ekeke.. pekena roti jala anak buah aku yg wat... anak buah aku yg sorang ni, mmg rajin gile bab masak2 nih.. padahal lelaki tuh.. tiap kali aku blk, mesti ngada2 skit kat dia.. soh masak itu ini.. hahaha...

lps mkn, kakak ipar abg aku ajak gi rantau panjang.. diorang nk gi shoping.. tapi aku x gi pn.. 2 hero aku x bgn tido lagi... so, aku dok umah je la.. turn aku la jadi tukang masak... diorang2 je la gi.. tu pn dh 2 kete... satu kete citra abg aku, satu lagi kete crv kakak aku.. penumpng, penuh.. x masuk brg2 shoping lagi tuh.. eheheh... kol1 lebih gtu la diorang blk.. seb baik kakak ipar aku ada sorang x ikut.. ade la org tolong masak(sbnrnye bkn dia yg tlg aku masak, aku yg tlg dia masak.. aku ni kan tukang makan je... :D)..

ptg tu,aku xde gi mana2 pn.. dok umah je.. biar asyraaf main ngan nenek dia.. ank2 buah aku je la gi mandi sungai.. mlm tu plak, aku gi kedai kakak aku.. sempat la menyopingkan diri memberi beberapa helai baju(baju aku selai jer, baju tuk anak2 buah aku yg berhelai2 tuh.. biase la kalu dh ramai anak buah)... mlm tu agak abg aku yg sulung bertolak blk perk.. esoknye kakak ipar aku dh keje.. anak2 dia pn ikut blk skali kecuali yg no2.. yg tu dok kg dl la.. perabih kan borah kat umah nenek dia dulu.. ekekeke

sabtu pagi, gi shoping lagi(shoping ker???.. padahal gi beli brg dapur jer :D).. gi kedai kat sepadan thailand. murah skit... umah aku dlm 5km je nk gi thailand... singgah lagi kt kedai kakak aku.. beli ape yg ptt... petang nnt kan dh nk blk umah asben aku.. camni la kalu dh ade 2 umah.. terpakse la bahagi2.. cuti lama pn rase kejap jer....

petang sabtu aritu, abg aku ngan asben aku betulkan cermin kete aku.. dari aritu cermin kete aku xleh nk tutup.. seb baik la abg aku tu mekanik.. so, dia bule wat la.. kalu nk harapkan asben aku, kang dia btlkan benda lain, benda lain plak yg rosak.. so, dia just membantu je la abg aku.... kol6 lebih gak la br gerak blk umah asben aku.. mmg kebiasaan kami akan singgah kat umah atuk asben kat to'uban dl.. ala2 transit kat situ la.. dok kejap je... pahtu bwk skali atuk asben gi kb.. kol 9 lebih gak la br smpi kb..

ahad, aku gi umah sepupu asben sbb anak dia kawen.. gi tlg2 ape yg ptt je la.. lgpn, diorang x cukup kakitangan.. ape slh kalu tlg kan.. asalkan tolong ikhlas.. tp aku x de la tlg mana pn.. asyraaf ni asyek meragam jer.. panas kot... blk umah dh petang... mlm tu, sume org sakit perut.. termasuk la asyraaf .. kesian si kecik tuh... andaian aku, mungkin sbb makan kat umah spupu asben tu kot.. sbb sume yg sakit perut, makan kat situ jer.. mungkin gak kot... sian asyraaf.. smpi merah bontot dia...

isnin plak, gi umah spupu asben yg nikah smlm.. kenduri nye ari isnin... penat giler baban rase.. dh la sakit perut, pahtu asyraaf lak meragam(mungkin meragam sakit perut gak kot.. kesian).. ngn panas plak tuh.. aku sdiri pn rase rimas... lum sempat pengantin smpi pagi, aku dh blk umah dulu.. kebetulan sakit perut.. umah spupu asben aku plak, air xde... adeh.. time kenduri camni, air xde plak.. mmg seksa la nk wat keje.. lgpn ptg tu mak ngan abg aku nk dtg kb(sbnrnye diorang dtg antar barang yg aku ttinggal kat umah.. hehehe... betapa cuai nye aku mengemas kali nih...:D).. tu yg aku blk awal skit.. lum smpi umah, abg aku dh smpi dulu.. aku igtkan sume anak2 buah aku ikut skali.. rupenye anak2 buah aku yg besar, sume dtg kb ngan bas.. biar la.. diorang nk merasa naik bas la tuh.. lgpn ade anak buah aku yg lum penah rase naik bas camne.. lgpn, ade anak buah aku yg dh besar tukang bawak... so, xde la risau.. dok umah asben lebih kurang sejam jer, diorang ajak gi umah pakngah aku.. dekat je ngan umah asben aku.. so, kitorang gi serang umah pakngah aku la plak... x lama pn kat sana.. dlm kol6 gtu, kitorang blk.. aku blk umah asben aku.. abg aku blk umah mak aku kat tanah merah... lgpn diorang risau kot2 anak2 buah aku sangkut kat tanah merah jer.. kalu x silap aku, bas last nk blk ke umah aku kol630 gtu... mlm tu plak, kitorang gerak blk subang dah.. selasa dh keje.. terpakse la blk gak.. asben aku demam sbnrnye.. telan ubt awal2... pahtu bg can dia tido kejap.. agak lwt gak la kitorang gerak.. kol6 gtu br smpi umah kat subang... sempat la tido kejap... pahtu, smbg tido kat opis plak.. :D


ni je la crite aku bercuti kat kg aritu.. hrp CIK MIRA berpuas hati ngan laporan ini.. hehehe



.: TATA. :.

Days - Weekend Myspace Comments

mlm ni aku blk kg... horeeeey... sukenye... x sbr ni nk bermanja2an ngan mak aku... rindu seh!!!!... kt kg, kompem x smpt nk main tenet2 nih.. so, nk ucap awal2 la..
............ HEPI WEEKEND... HEPI HOLIDAY ............



.: DELAY :.

hai ni hari delay kot... sume delay.. flight abg aku yg dari Lubnan pn delay(pttnye smpi kol530 pagi tadi)... ketapi dari kl-tumpat pn delay(kakak ipar abg aku dari sabah yg 1st time nk gi umah aku kat kg.. sangkut sbb ketapi barang tergelincir kat gua musang).... naik kematu la bontot diorang dok dlm ketapi tuh.. lebih 12jam dok dlm tren tuh... kompem... pahni diorang x nk naik tren lagi.. hahahaha....

pagi tadi bkn main awal lagi aku bgn.. berkobar2 nk gi amik abg aku kat epot... skali kakak ipar aku bgn bgtau, flight abg aku tu delay.. flight rosak kat Dubai.... jangka smpi klia kol 8 mlm ni.. aduih.... rase cam nk gi tarik selimut blk jer... seb baik ade lagi rase segan kat kakak ipar, x jadi aku gi smbg tido... biarkan la 2 hero aku tido.. x jadi nk kejut diorang....

alang2 aku dh bgtau opismate yg aku masuk lwt arini, trs la bwk anak teruna aku gi klinik tuk cucuk setahun(sbnrnye bln lps lagi kena gi.. tapi sbb aritu dia x sihat, aku x gi la...tu yg terlambat gi nih...).. mula2 tu bkn main lagi jerit2 kat dlm klinik tuh.. sister bgtau soh dok diam pn dia x layan.. last2 sister bg susu kat dia.. dia la kejap main2 alah tu... pahtu bile kena cucuk jer, terus nangis.. smpi ilang suara kejap...btl2 nangis tu... kotak susu yg dia pegang tu pn terlepas dari tgn dia.. bila nurse tu bg blk kotak susu tu, trs dia.. dok main2 ngan alah tu plak.. org2 yg kat dlm bilik tu gelak2 kat asyraaf.. hahaha.. mmg dia ni femes ngan perangai manja nye tuh... kuar bilik tuh, air mata masih ade kat pipi, tapi sempat sengih kat abah dia... hahaha... bile tgk anak aku, terpikir lak aku kecik2 dulu.. camni ker aku dulu2... hahaha... ye la kot... mak ngan kakak+abg aku pn kata au zaman kecik2 dulu manja ssgt(manja bukan ngada2 k.. ehehehe)...


.:AKSI TIDO :.


saje je nk post aksi tido terbaru asyraaf.. sejak dua menjak ni, dia suke tido tertonggeng camni.... kalu mula2 tido elok2 je aku letak dia, pahtu pusing sana, pusing sini.. x selesa gak.. last2 camni la rupe dia tido... pahut mula la air liur tu meleleh... kalu tny doc, dia mmg kata bagus kalu budak tido camni(penah tny doktor kat klinik tmpt sll gi. kat umah aku gak)... tapi kalu ikut sunnah, x elok kan tido camni...



Ciuman perokok boleh bunuh kanak-kanak

di petik dari harian metro online...


MELBOURNE: Ciuman perokok boleh membawa maut kepada kanak-kanak, kata seorang pakar kesihatan kanak-kanak.Prof Robert Booy, pengarah penyelidikan di Pusat Imunisasi dan Penyelidikan Kebangsaan di The Children''s Hospital di Sydney, berkata ini kerana perokok berkemungkinan besar membawa sejenis bakteria yang berbahaya pada kerongkong mereka.

"Bakteria yang boleh menyebabkan kematian ini akan dipindahkan kepada kanak-kanak semasa mereka dibelai dan dicium," katanya seperti yang dipetik oleh Australian Associated Press.

Menurut laporan itu, seorang daripada 10 kanak-kanak yang terkena penyakit akibat jangkitan bakteria itu akan meninggal dunia.

"Perokok adalah pembawa kuman seperti meningococcus. Jadi, pelukan dan ciuman pada kanak-kanak, boleh menyebabkan kuman tersebar walaupun seseorang perokok itu merokok di luar rumah," kata Prof Booy. - Bernama



:: fikir2 kan la.....

::dh mlm baru bace berita.. hahaha....

::asyraaf dh tido(
demam), ibu asyraaf nk main tenet kejap...



.: NORMAL KE?? :.

ape yg normal????.... ke aku yg x normal??...

pssstt.. psssttt...

skang ni, asyraaf si teruna aku tu dh pn umur 1thn 1bln.. tapi yg menjadi masalah bg aku skang ni, dh 2 thn aku x pe'od... time pegnent mmg x de pe'od pn kan... tapi lps bersalin pn xde pe'od lagi smpi la skang ni... risau gak aku... kalu kompem aku pegnent lagi, ok la gak.. berita gembira la tuh.. ni x.. dah sah2 tak sbb aku tiap 2 bln skali aku test.. kot2 ter'ade'.. mane tau... asben aku yg kunun2 tau psl sume ni ckp tu normal... sbb ank teruna aku nyusu badan.. tapi dia nyusu time aku ade kat umah jer.. kalu kat umah babysitter, bg susu lembu gak la... dlm famili aku, x de lagi kes cam aku... sthn lebih x de pe'od lagi... aku x normal kah????? ke ade mana2 salur yg doc lupe nk sambung mase operate dulu.... mula la aku nk pikir benda2 bodoh camni la... kalu sapa2 tau, bule la komen skit... risau gak aku.. doc kata normal..
tapi, byk benda yg dok dlm pale otak aku....

1 : bile aku akan pe'od blk??..
2 : stop BF dl ke br bule pe'od??..
3 : doc kata normal, tapi aku rase cam abnormal jer??..

aku pn bukannye suke sgt kalu pe'od pn... sbb nye tiap kali pe'od, kompem senggugut,.. sakit tuh.. kadang2 smpi xleh wat keje... tapi.. aku rindu nk rase sakit senggugut.. dh 2 thn x merasainye... rindu ker???? ... hahaha...



.: SELAMAT...:.

aku just nak ucapkan SELAMAT HARI TUDM tuk sume TUDM kat mesia nih expecially tuk my hubby n my brother...
SENTIASA DI ANGKASA RAYA..






juga SELAMAT ULANGTAHUN


yg ke-26(aku tau pagi tadi.. mase dgr radio otw dtg keje)..




:: igt lagi tarikh ni... tarikh majlis kenduri kawen aku 2 thn lps. sume kwn2 asben aku x lehgi sbb terlibat ngan sambutan hari TUDM... so, igt hari TUDM, igt tarikh kenduri kawen kitorang. hahaha...
:: xleh nk wat entry panjang2..... tgh bizi.. tapi nk update gak wlpn skit... hahaha
:: gmbr sume tu diambil dari tenet...