.: IKAN UBI :.



ikan ubi.... anak jiran sblh umah aku pgl ikan ular (kalu tgk rupe ikan ni, leh la trime nama yg anak jiran aku bagi tuh :D).. ahaha.. rupe dia mmg menakutkan... buruk.. cam ular pn ade.. tapi kan sapa sangka ikan yg berupa buruk camni harga dia puluhan ringgit.. x caya??? aku pn mulanya x caya gak.. camne aku leh caya,ada la satu hari tu asben aku gi menjala ikan.. sll kalu gi menjala, kompem byk la dpt.. x abis aku nk mkn.. asben bg2 la kat jiran2 n kawn2 dia.. tapi ikan yg kusangkakan buruk ni sume dia amik.. ade yg nyawa2 ikan, cepat2 dia boh dlm akuarium dia.. pahtu esoknye dia gi jual kat kedai makan cina kat blakng umah aku.. terkezut beb... harga ikan ni rm75 skilo.. kalu kita sll gi antar ikan ni kat kedai tu, dia bule amik smpi rm130 sekilo... perh!!! gile mahal.. aku x sangka plak semahal ni ikan tuh.. n aku xsangka plak aku mampu makan ikan semahal nih(mula nk riak la tuh .. hahaha)...

tapi ikan ni, aku cuma bule mkn je k.. nk soh aku siang, mmg aku tolak tepi... sll asben aku akan siang ikan ni... kepala plak aku soh dia buang.. xleh la gk kepala dia.. mula la terbayang2 kepala ular.. ape la otak kotor aku nih... satu lagi.. ikan ni aku cuma bule makan kalu masak kering jer.. aksudnye, goreng la.. kalu wat masak lain, kembang tekak aku nk makan.. baik x yah makan.. hehehe.. tapi isi dia.. mmgg tip top la aku ckp.. sedap isi dia.. manis2... tapi x tau la rase manis2 tu sbb ikan segar atau pn mmg rase isi ikan tu camtu..

ikan keli pn sama.. aku mmgsuke ssgt ikan keli..tiap kali asben gi menjala, kalu dia tny aku nk ian apa, aku soh dia simpan ikan keli tuk aku.. makan nk.. tapi nk siang, geli geleman... bkn nk siang je, nk boh garam kunyit ikan tu tuk nk goreng pn xleh.. aku boh pakai sudu..hahahaha...

kalu korang2 berpeluang or terpancing ikan ni, korang adalah insan bertuah.. sbb dpt ikan yg isinye sedap.. jgn pandang pada rupe yg buruk je k.. pandanglah pada isi yg sedap tuh...


moral of the story : jgn menilai sesuatu benda daripada luaran sahaja...


:: gambar : ihsan pakcik google




8 Responses
  1. nanazack Says:

    hahahaha...teringat ms pantang dulu kena mkn ikan haruan tiap2 hari... aku slalu pesan kat mak aku, suh buang kepala nye siap2, sbb aku xleh tgk, kalo tertgk sure aku muntah!!!! rupanye, mak aku xpnh buang, bhgn kepala mak aku mkn, tp nk jd cerita, 1 hari tu mak aku lupa nak asingkan bhgn kepala tu, bila aku bukak periuk je, aku menjerit sekuat ati sbb aku igtkan ada ular dlm periuk tu...hahaha...

    moral of the story : tgk2 la kepala ikan n cam kan btul2 sblm suh org lain buang...kekekeke


  2. $ue @nim Says:

    hahaha.. aku pn sama gak.. kalu ikan yg seangkatan ngan yg ni, mmg aku xleh nk tgk la kepala dia... mula la otak ni nk imagine bukan2.. pahtu mula nk rase loya2 nk muntah.. hahaha...

    sejak kawin ni la br blajar nk makan benda2 nih.. belut pn br je bule makan.. sbb dulu time lps beranak kena pakse ngan asben aku.. x nk kecewakan sbb dia yg gi cari sdiri ikan haruan n belut tu, telan gak la... :D


  3. Zuri@ni Says:

    Sama la kiter na, baca entry sue nie teringat masa pantang, hari2 kena makan ikan haruan...aku pulak, masa ko ngan kakak aku tak ckp kepala ikan tu mcm benda tu, aku tak terpk pun...selera pulak mmg bagus betul masa pantang, laju je makan...pas ko ngan kakak aku ckp kepala ikan tu mcm benda tu, terus aku lain mcm...so, bila makan, aku balikkan badan dia, pastu buat2 tak nampak, makan laju2, kekekeke, bedal je la...tp mmg kepala dia mcm tu kan, eeeeeee


  4. fyda Says:

    sue ko sm dengan aku. makan pandai, bab siang ikan hidup SORRY. aku memang geli geleman. sebab tu klu beli kat pasar, aku suh derang siang siap2.


  5. Kelkatu Biru Says:

    Waaah, untung a ko sue, ade tukang siang ikan,...laki aku masih under training, hehehee...
    Bab siang menyiang aku ok, cuma aku tak suka le bau hanyir n sisik yang bersepah2 satu dapur...leceh nak kemas. Kalau sikit2 tu x pe lagi la...

    So kalau boleh 'outsource' kat tukang potong ikan tu, potong sesiap lagi bagus...

    Bab makan aku pun cam zue, aku ok je bleh ar makan slagi tak pikir yang bukan2...kalu pikiran dah 'tercemar'...hmmm...mmg kembang tekak...


  6. $ue @nim Says:

    zue : aku mmg setuju ngan korang2 sume.. kepala dia mmg cam ular... kalu bule x nk tgk pn kepala dia.. nk siang lagi la x bule...
    eh!!! tapi kan.. ikan ni aku x sure la sesuai x tuk org dlm pantang... sbb aku ni pantang tgk je, nk makan jer... hehhe...

    fyda : heheh.. tu la ida.. aku kalu ikan lain, bule la siang.. kalu ikan ni, mmg aku mintak maaf bbyk... geli la nk siang.. nk pegang pn geli.. ngan lendir dia lagi... mmg aku soh asben aku je la siang... tp, mmg kalu ikan yg dia cari, dia je la siang.. hehehe.. xdenye aku tlg siang.. kalu ikan beli kat pasar, aku siang sdiri jer.. malu la plak nk soh org yg jual tu siang. hehehe

    aisyah : syah, aku mmg dh ckp kat laki aku.. tu ikan dia cari, dia la siang.. hahaha.. aku x soh pn dia gi cari..kadang2 rase x berbaloi je dia gi cari ikan.. dpt byk2 pn, kitorang amik skit je.. bg kat jiran2 jer..tapi pe nk buat, dah dia tu minat bab2 cari ikan.. seb baik la dia pandai siang ikan... tapi kan, dia lagi teliti siang ikan dari aku... berjam la dok ngadap ikan2 dia tuh.. hehehe.. bab makan, aku x kesah.. sbb aku tukang masak. kompem la aku masak ape yg aku leh makan jer.. n semestinye ikan tu aku hanya bule makan jika digoreng... lain2, mintak maaf la.. tekak aku xleh nk trime kalu masak lain.. :D


  7. zila Says:

    woh! ikan pelik nih!. ayah zila dulu menjala pun dpt 2 ekor ikan pelik ni.. Memula mmg nk bela sbb ayah nk bg kat kawan cina dia. Ikan tu kuat mkn. kena beli ikan kecik2 kat kedai akuarium bg ikan pelik tu mkn. Tp kwn ayah tak dtg2 pun amik ikan tu...lama2 ayah buang jer ikan tu kt lombong.hahahaha. Rugi tak jual.


  8. $ue @nim Says:

    rugi nye zila ayah zila buang camtu jer... berharga tuh ikan ni.. lagi2 bg org cina.. diorang suke mkn ikan ni.. aritu asben kaksu gi jual kat kedai makan cina la.. diorang amik rm7o lebih skilo.. kalu kita sll gi antar, diorang byr lagi mahal.. lain kali kalu ayah zila dpt ikan pelik ni, jgn buang gtu jer.. try gi jual kat kedai cina.. untung2 leh blanje zila mkn pizza ngan duit jual ikan tuh.. :D