Daisypath Anniversary tickers

.: PUASA DAN MENYUSUKAN ANAK :.

Apabila ibu yang menyusu berpuasa memang akan berlaku sedikit perubahan di dalam pengeluaran susu. Biasanya, susu akan kekeringan pada penghujung hari menghampiri waktu berbuka. Maklumlah kita tidak mengambil sebarang makanan dan minuman sepanjang waktu berpuasa.

Walau bagaimanapun, untuk mengatasi keadaan ini, bule la try petua:

1. Sepanjang waktu malam (iaitu ketika kita boleh makan dan minum) susukanlah bayi kita semaksimum yang mungkin. Ini dapat mengurangkan permintaannya terhadap susu ibu di siang hari.

2. Minumlah lebih air di malam hari. Makan makanan yang berkhasiat serta amalkan sunnah nabi iaitu buah kurma. Kandungan khasiat di dalam buah kurma amat tinggi dan dapat membantu ibu menyusu.

3. Apabila telah hampir waktu imsak, bacalah ayat Al-kauthar dan minumlah seteguk air kosong sambil berdoa agar dikurangkan rasa dahaga sepanjang waktu berpuasa.(kerana lazimnya ibu menyusu akan berasa dahaga selepas menyusukan bayi)

4. Jika perlu, ambillah vitamin dan makanan tambahan untuk sepanjang bulan puasa untuk memastikan badan kita mempunyai tenaga yang mencukupi untuk menjalani ibadah puasa serta meneruskan tanggungjawab sebagai ibu.

5. Seterusnya berdoalah agar kita diberikan kekuatan dan dipermudahkan untuk melakukan kedua-dua ibadah ini kerana susu ibu adalah rezeki yang dikurniakan Allah terhadap anak kita dan jika telah ditentukan rezeki untuknya, pasti ada jalan untuk rezeki itu sampai kepada bayi kita dengan apa cara sekalipun.




0 Responses