Daisypath Anniversary tickers

.: FAMILY PLANNING :.

mase aku melahirkan baby asyraaf, aku x dpt nk bersalin normal. ade beberapa sebab aku ter'kena' bersalin cara caeserian... apa yg doc bgtau mase aku tgh sakit, dia kata jantung baby dh lemah disebabkan air ketuban dah kering.. dh seharian air ketuban aku pecah. tambah lak tali pusat baby gak terbelit. makin diteran, makin lemah jantung baby (graf jantung baby pn makin mendatar je).. mase kali ke2 teran tu, kepala baby dh kuar (dari apa kata doc la.. aku bukannye nampak pn). mungkin sbb tali pusat terbelit la kot dia xleh nk kuar dengan jayanya. terpakse la terima surat dari doc tuk tandatangan sblm ditolak masuk bilik operation... apa kan daya. aku lagi x sanggup terima berita buruk... seingat aku, kol4 aku kena tolak dari labor room (tgk daripada jam kat labor room tu la) gi bilik operation.. alhamdulillah, sejam gak doc2 dok proses aku kat dlm bilik operation tu, aku ngan baby selamat n dah kena tolak kuar... bersyukur ssgt time tu.. x leh nk gambarkan la perasaan mase 1st time tgk muka anak 9bln dlm kandungan... kol6 lebih gak la br aku ditolak masuk wad. dpt la aku jupe suami n family tersyg yg datang tunggu aku. 3 hari kena dok wad. mase hari ke3 n sblm kuar wad, doc ade bgtau yg aku x bule pregnant lg dlm mase terdekat kalu x nk terima risiko yg kurang baik.. plg2 pn 2thn br bule kalu nk pegnent lagi.... camni la kalu dh bersalin cara caeserian.. dia ade gak la kasi beberapa tips tuk merancang keluarga. arini disebabkan xde keje, aku cari la skit info psl family planning.

Yang pertama guna pil hormon. Pil hormon pun ada macam2 dari yang murah sampailah yang mahal. mintak pendapat dan nasihat doc terlebih daluhu yang mana sesuai dan apa bezanya. x sume orang sesuai ngan satu2 ubat.. ade yg makan pil bule smpi sakit2 kepala... ade gak makan pil smpi berat badan pn bule naik. dan macam2 lagi la.... kalau kita nak breasfeed, ada pil hormon yang khas dan tak keringkan susu badan (tips ni gak doc kasi mase gi klinik bln lps) .

pil perancang keluarga


Ada juga cara IUD(Intrauterine Device) iaitu besi khas yang di masukkan dalam vagina kita. aku x tau sgt pasal cara ni sbb x penah mencuba. tapi ade gak la aku surf2 kat tenet pasal ni. IUD juga ada tempohnya dan perlu di periksa selepas beberapa tahun.




Lagi satu cara kita guna kaedah kalendar. Kita guna kiraan hari subur. Maknanya kalau masa hari subur tu, elakkan dari bersama dengan pasangan kita. Seeloknya kalau guna kaedah ni, kita kena la terangkan pada si suami dulu. karang tak pasal pasal pulak si suami masam muka..hehehe.



Injection pun boleh juga kalau nak guna cara ni. injection ni kat tangan je kot. lupa lak apa nama injection tu. tapi ade spupu aku guna cara ni. dia buat setiap 3 bulan sekali. aku x tny lak dia wat sdiri or gi klinik.. i think, klinik kot :D



Nak yang paling senang sekali, breasfeed kanlah bayi kita tu selama sekurang-kurangnya 2 tahun. Bukan saja risiko mengandung tu rendah, malah badan pun cepat slim sebab banyak lemak dan kalori terbakar masa breasfeeding tu. ni bkn takat cara nk merancang keluarga dah ni.. ni dh jadi tips tuk meng'slim' kan badan lak.. hehehe.. 2 in 1 terus.. bagus tu guna cara ni..




Jadi kita fikir2kan dan pilih lah cara mana yang paling sesuai. dan yg penting bincang dengan suami setiap satu cara tu. Biar mereka tahu dan boleh bekerjasama.





1 Response
  1. $ue @nim Says:

    tq..tq... skang plan nk mencari pil perancang keluarga... takut gak. terlekat ke ape time x sengasa, ssh nnt..