.: FISHVILLE @ HOME :.

aku skang ni sudah punya 6 akuarium... hahaha.... 5 akuarium kat fesbuk, 1 akuarium kat umah... yg kat fesbuk sll dijaga... pantang ade lumut skit, dibersihkannya... pantang ikan2 lapar skit, dibagi makan... tapi... lain plak cite nye akuarium aku kat umah.... sejak pindah umah awal januari, smpi skang ni blm bertukar air... belum dibuang lumut2 kat dinding akuarium... seb baik la ikan peliharaan aku kat umah ni ikan sungai... kalu ikan yg warna-warni yg beli kat kedai tu, aku rase, dh lama tinggal akuarium kosong jer... :D... kesian gak aku tgk ikan2 ku tuh... oleh sebab itu, kami(aku ngan hubby la.. sape lagi :D) mlm tadik kuar gi beli getah paip... getah paip yg dah ade pendek(mungkin sbb itu gak kot asben aku agak kemalasan nk tukar air dlm akuarium tuh). so, aku ajak asben gi giant sek13. dah lama x gi sana.. tu yg ajak gi sana... bule la cuci2 mata skit. hehehe... mata aku ni mmg kena sll gi cuci kat tmpt2 gtu.. hehehe... so, sempat la kali rembat segulung getah paip 15M tuk kegunaan kami menukar air akuarium... smpi umah lebih kurang kol10 lebih.. kebetulan asyraaf dah tertido mase dlm kete lagi.. smpi umah pn dia x sedarkan diri(sll smpi je umah bulat mata dia.. kalu dok dlm ekon, nyenyak lak tido.. sakit ati jer..)... so, kami pn jalankan operasi pembersihan(ala2 indah water gtu.. hehehe)... lama tol operasi ni berjalan... smpi aku pn bule tertido kat hall.. hehehe... sedar2 asben aku kejut soh tido kat dlm bilik... hahaha.. tu ke namanya tolong asben tukar air??????...


SEBELUM


gmbr sebelum di cuci... ikan pn x nmpk... yg nmpk bola golf tu je.. tapi bola golf yg putih pn dh bertukar kaler jadi coklat... gabus bwh akuarium pn abis dikerjakan oleh asyraaf... sbb tu la kena salotape... tapi salotape pn di kopek gak... :D



SELEPAS


gmbr selepas dicuci.. mmg jauh beza kan... bkn takat bola golf ngan ikan je nmpk, background kat blakang tu pn bule nmpk... nmpk kepala disudut bawah gmbr(asyraaf la tuh), suke dah teruja tgk ikan2 dlm akuarium tu.. sbb sudah lama ikan2 tu x kelihatan... hehehe
4 Responses
  1. FaraMie Says:

    huhu mmg beza gila..nmpk airnya cam berkarat bkn lumut2 hijau. ni aku nk pindah umah br nipun laki aku ckp nk bela ikan...hehhe aku mmg malaslaa nk jaganya nanti..pepandai laki akulaa. Nak wat camna laki aku pun kaki pancing n minat ikan gak


  2. Mama Elman Says:

    haha..kat umah aku sampai skang akurium tak sampai2...
    sbbnye..aku dah ckp..aku x kan jaga..
    so phm2 la kan...hehe


  3. Kelkatu Biru Says:

    Jujur cakap... mmg jauh beza giler arh!!! Ha ha ha ...

    Kalau anak aku nampak akuarium rumahmu ni, habis la,...duk ngadap situ je la...kejap nak kire ikan la..nak bagi makan ikan la...nak cek ikan tido la...mcm2

    ko bela ikan 'bandaraya' la...die rajin makan lumut...


  4. $ue @nim Says:

    farah : ni pn laki aku yg jaga.. aku kadang2 je amik alih tugas dia.. time dia br arahan br la aku wat.. kalu x, xde nye rajin... nk bg mkn ikan pn aku rase malas... dah laki aku yg dulu beria2 nk bela ikan, so biar dia la jaga.. btl x.. hehehe.. kejam x aku... :D

    mama elman : akuarium ko dulu dah xde ke.. aku suggest kan x yah la beli akuarium... beli kolam tuk elman lagi bagus.. silap2 mama elman pn bule join main dlm kolam tuh nnt.. ekekek...

    aisyah : kalu air berkarat cam sblm cuci tu, cam ne nk kira ikan.. hahaha...tapi kelakar gak la anak ko.. siap nk tgk ikan tido lagi tuh.. aku sdiri pn x tau camne rupe ikan tido... hehehe....
    dulu penah bela 2 ekor ikan 'bandaraya'. tapi dah mati... mungkin sbb campur ngan ikan2 lain kot.... mase mati, kulit kepala dia terkoyak cam kena gigit dek kwn2 dia dlm akuarium tu kot...