Daisypath Anniversary tickers

.: SAKIT TU CUMA UJIANNYA :.

smlm time aku dok ngemas2 brg2 lama dlm drawer umah aku ni, aku terjupe la result ujian darah aku mase zaman2 bujang dulu.. dulu time zaman2 bujang, aku rajin derma darah(nk derma duit, aku sdiri pn x de duit lebih... ni je la yg aku mampu wat sebagai amalan hari esok)... ade la dlm 3x aku sempat derma darah.. lps tu, xleh lagi... aku masih simpan buku merah(buku tuk derma darah) sbgi kenang2an... sbnrnye aku skang ni dh x leh nk derma darah lagi.. sbb pe?????.. ini kerana...........

alkisah, camni critenye.... dulu2 kan aku ni rajin gi derma darah(time tu aku menyewa kat kg br kat kl nun. dekat la ngan tabung darah)... sempat 3x aku derma darah, kali ke4 aku nk derma darah, xleh lak.. aku pn pelik. nape kan... nk kata x ckp berat, aku rase aku dh terlebih.. :D (mmg prosedur dia. nk derma darah kena check tahap kesihatan dl).. tup2 time misi(nurse la tuh) yg kat kaunter pendaftaran tu check, dia kata aku kurang zat besi (akceli misi ni adalah classmate aku mase amik kursus bisnes time tunggu result SPM dl.. ala2 jejak kasih la nih.. hehhee) ... dia kasi la ubat2 yg besa dia bg.. dia soh dtg lagi mgg seterusnya.. mgg seterusnye aku gi lagi.. wat prosedur cam besa la.. check2, x leh gak.. ade benda lain lak prob.. erm.. peliknye... pahtu misi soh aku jupe ngan doc sdiri.. disebabkan aku sll gi ari sabtu(sbb x keje), doc lak x masuk.. terpakse la wat appointment jer.. dpt la wat appointment ngn doc mgg seterusnye... seb baik sabtu... gi lagi sabtu berikutnye, masih kena wat prosedur cam besa.. cuma kalu ni doc lak wat... pahtu doc amik sample darah aku.. byk gak la.. rasenye ni cam bukan sample jer.. sbb sll nye sample mesti skit jer.. ni ade dlm 2 tabung uji dia amik... tah la brape ml pn aku x pasti la... doc tu ckp, dia akan antar sample darah aku ke HKL.. pahtu dia setkan tarikh aku bule dpt result nye(aku dh x igt tarikh dia bile sbb nye dh lama).. dlm sbln gak rasenye aku leh tau resultnye... pada hari result ujian darah ku kuar(cam tungu result SPM lak rasenye.. berdebar2), aku gi lagi skali kat tabung darah.. terus jupe doc aritu.. masuk bilik dia, dia trs ckp.. "OH! YA. U PUNYA RESULT". tabik la kat doc tuh.. kuat btl daya igtan dia.. dia tunjuk la kat aku resultnye.. mak ai.. ape ke benda nih.. x paham aku.. bahse perubatan dia tunjuk kat programmer.. mmg bertembung chanel la... hahaha.. kalu dia tunjuk HTML ke, actionScript ke, bule la gak aku pahamnye... dia nmpk aku cam blur2 x tau pe, dia pn xplain la kat aku ape yg tertulis itam putih tu.. rupe2nye selama ni aku ade TALASEMIA minor.. ya Allah.. aku igt aku bebas dari segala penyakit.. tapi.... huhuhu...apa tu talasemia??...

Talasemia adalah sejenis penyakit keturunan yang membabitkan pengeluaran sel darah merah dalam tubuh manusia.

kalu nk tau lebih detail lagi psl penyakit ni, sila rujuk di sini ataupn di sini..


huhuhu... menurut kata doc tu jugak, aku adalah pembawa.. sbb tu la mak ayah aku n adik beradik aku yg lain bebas dari penyakit ni... tapi aku???.. menurut doc tu lagi, aku dh xleh nk derma darah lagi pahni sbb sel darah merah aku kecik n mudah pecah.. cuma dia ckp, aku aku masih bule menderma kalu nak.. tapi bkn derma darah, derma platlet lak.. itu kata doc.. tapi aku lum penah lagi derma platlet.. lum tergerak hati aku takat ni nk derma platlet n aku x leh nk crite camne rase kalau derma platlet.. skang ni aku yg kena tny org lain, camne rase bile derma platlet.. sakit ker???... bule pitam ke lps tu???...kalu rase cam derma darah je, bule la aku rajinkan diri aku ngan amalan merderma cam dulu...

alhamdulillah, pasangan hidup aku skang ni(cinta hati pengarang jantung aku mesti la suami tersayang) bebas dari penyakit ni.. kalu x, anak aku yg akan menanggungnye nnt.. aku harap n berdoa ssgt moga2 anak aku bebas dari segala penyakit dan membesar ngan sihat dalam keluarga yg bahagia smpi ke ahir hayat.. dunia dan akhirat...AMIN




aku anggap ini semua dugaan dan ujian dariNya.. sakit itu juga adalah ujian dariNya.. dengan sakit juga Dia menguji tahap keimanan kita terhadapnya.. ya Allah, dekatkan diriku denganMu..

lps blk dr tabung darah, gi pekena nasi campur kat kedai paklang kat kg baru dulu.. hehehe... perut kena isi wlpn ade penyakit.. btl x.. :D.. skali time nk byr, org kat kedai tu ckp, free.. sbb dia ade wat makan2 n jemput org ramai makan free(patot la ramai je kat kedai dia).. hahaha.. makan free la .. sukeeeee... rindu nk gi mkn kedai paklang lagi..





3 Responses
  1. Unknown Says:

    sue...aku konpius jap...ko just pembawa je kan? seb baik kan? abistu ko dah bwk cek anak ko blum?


  2. is-nanie Says:

    hm.. berkaitan ke dgn entry is baru2 nih? :D
    ala.. is pon bukan sehat sgt pon.. ade tekanan darah rendah..
    tuhla.. is rase.. sblm kawen.. mmg kene amik tau kesihatan pasangan masing2.. takut ape2hal... efek kat anak2 pulak kan...
    pape pon.. tawakkal la kat Allah.. ^^


  3. $ue @nim Says:

    nana >> kalu ikut kata doc aritu, aku ni pembawa talasemia minor.. tapi kalu asben aku pn minor gak, ank aku kompem ade gak.. tapi alhamdulilah asben aku xde... cuma anak aku skang ni aku x pasti la ade ke x.. lum gi check lagi la.. tunggu besar skt la.. x smpi ati aku nk tgk anak aku kena cucuk amik darah... kena cucuk bulan2 pn aku tahan jer....

    is >>tu la is.. sblm kawen, mmg perlu amik tau kesihatan pasangan... takut nnt anak2 yg menanggung jer.. bukan takat kesihatan pasangan jer, kesihatan diri sdiri pn perlu...