.: AL-FATIHAH :.

raya thn ni ada crite sedey skit .. 2 hari sblm raya, spupu asben telah kembali ke rahmatullah.. 17/08/2012 bersamaan 27 ramadhan 1433H.. xcident motor.. br 17 thn.. thn ni SPM.. rase terkilan jugak la.. sbb ptg sblm kejadian smpt la tgk dia berpakaian hensem tah nk gi mana tah.. dia plak smpt la bergurau senda ngan hero aku.. mcm x percaya lps isyak tu ade kwn dia dtg ckp yg dia xcident.. tgh nazak.. mengucap pjg aku mase tu.. trs sume kelam kabut.. trs gi amik makcik asben aku kat surau (gi terawikh).. aku x ikut.. payah ngan hero2 aku tuh.. seb baik la si abg x wat onar.. bile ckp

"DOK DIAM2, ABG JIJIE XCIDENT"..
 
trs dia dok diam2 kat atas tangga tgk org tgh kelam kabut..

x smpt nk gi tmpt kejadian, ambulan dh bwk arwah gi spital.. sume bergegas ke spital la.. smpi kat sana mmg arwah xde.. mlm tu aku yg kat umah ni pn x lena nk tido.. mak ayah dia lagi la kannn... sbb kes xcident n meninggal, byk dia punya prosedur.. kena wat report kat balai dl.. pahtu tunggu polis dtg spital tgk mayat dl.. kna tunggu  bedah siasat dl.. tup2 pagi br siap sume.. dlm kol 7am rasenye arwah dibawa blk umah..

aku nk ssgt tgk muka arwah buat kali terakhir.. tapi x berani bile nmpk ade darah kat kain tutup muka dia.. trs cancel.. sedekahkan yasin je la.. mesti sedey gile la mak ayah arwah.. ye la.. dah la arwah tu anak bongsu.. pahtu meninggal plak 2 hari sblm raya.. org tgh kelam kabut nk bungkus ketupat, kitorang masa tu kelam kabut nk bungkus mayat.. hanya org yg penah kehilangan org tersayang je tau cam ne rase sedey nye..

aku sedikit terkilan, x smpt nk bg duit raya kat arwah thn ni.. tah mcm mana thn ni aku spare kan duit raya tuk dia.. mak dia pn ade cite, bln pose ni, arwah lain ssgt.. gi skolah sblm ni x penah pakai songkok.. bulan pose aritu gi skolah pakai songkok.. pahtu melawa plak tu.. masa meninggal tu, arwah sempat la pakai baju raya dia.. sbnrnye dia x sempat nk pakai baju raya yg lagi selai.. dia sbnrnye nk 2 helai baju raya.. satu hitam satu putih.. mase xcident tu dia pakai baju melayu hitam.. mungkin hint tuk baju melayu putih tu, kain kapan kot.. 

tu la kata org.. ajal maut sume di tangan tuhan.. x kire umur, tua, muda, jantina.. kalu dah DIA tentukan ajal seseorang tu cpt, cpt la.. sedekahkan al-fatihah untuk arwah AZIZI BIN AB RASHID..



:: smpi skangni ank sulong aku asyek dok bertny.. "IBU, NAPE ABG JIJIE MENINGGAL..".. "IBU, NAPE ABG JIJIE GI KUBUR"... mungkin dia pn rase lain kot.. sbb petang tu dia smpt bergurau senda ngan arwah..

 

0 Responses