Daisypath Anniversary tickers

.: MUTIARA KATA :.

mutiara kata dipetik dari website PTPTN (sila tgk ruangan MUTIARA KATA)

Rasulullah s.a.w bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah yang maksudnya : “Sesiapa mati, sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan diambil ganti daripada kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham”.

tapi plak kalu kes PTPTN yg makan bunga + caj banyak2 tu... tu kire halal je ke..

kadang2 aku geram n bengang bile terbaca pasal PTPTN ni... dengar iklan PTPTN kat radio pn rase menyampah.... kalu bule, aku x nk ada kaitan or dengar pn pasal PTPTN.. tapi ape kan daya.. dl mase terdesak nk smbg blajar, xde sumber lain.. terpakse je la..

tobat, pahni aku akan haramkan(sori la aku wat hukum sdiri.. haram bagi aku je la k) anak2 aku seksok amik duit PTPTN... biar mak dia je la yg merasa sengsara tu...

korang2 yg dh wat permohonan pengurangan dari 3% ke 1%, dh dpt keputusan nye ke.. kalu dh, share2 la ek...




12 Responses
  1. Unknown Says:

    camne cara nk minta kurang tu ?
    aku pn x brp cara.
    rsa nk byr, aku byr.
    rs xde mood, hold dulu


  2. Tektik je tuu..

    Rasanya, andai peminjam ni ade berlaku kematian ke hapa, PTPTN ni ade insuran cover...bukannya penjamin kene bayarkan hutang peminjam...

    Kalo tanya depa, depa akan kata tu bukan bunga...caj 3%-4% tu depa amik kire sbg susut nilai duit, gitu la.

    Kalo dalam bank islam pun ade gak, konsep ni...

    Er, jgn tanya lebih2 ye...aku tatau bab2 ni lebih sgt...tp ade la korek2 sket...Sehingga ke hari, aku tgh belajar lagi ttg sistem kewangan ni...


  3. aku lom mohon lagi...dulu tanya depa kata januari ni da bley mohon... sib bek ko ingatkan ...hehheheee


  4. $ue @nim Says:

    fyda : ko x apply lagi ke tuk pengurangan tuh... masuk je website ptptn.. ade dia bg link...

    aisyah : aku dh apply.. tapi x tau resultnye lagi.. apply la.. awal bulan aritu dh bule dah tuk batch kita..

    aritu aku apply tuk kakak aku, x dpt pn.. padahal kakak aku mmg byr tiap2 bulan sbb dia wat potongan gaji... bule plak dia ckp dlm email tu, kakak aku melanggar syarat perjanjian.. tah ape2 la.. rasenye dia saje je tuh.. nk sedapkan ati peminjam2 dengan menjanjikan pengurangan camni.. padahal xde pe2 pn...

    aku lagiii x paham ttg sistem kewangan ni.. tu yg tny org lain...


  5. Aliya Says:

    adik aku settlekan PTPTN dia gn acc2 EPF, betui ke boleh?
    btw, interest atau profit dlm Islamic banking tu actually guna konsep TVM, time value money. cthnya beli rumah RM150k, buat pinjaman kat Bank, bank akan beli utk kita kemudian jual kpd kita, kita akan bayar selama 30thn, total pembayarannya cthnya RM300k, sebenarnya value RM300k tu sama gan harga rumah tu lepas 30thn.
    cth lain: rege secawan kopi ms kita skolah dulu 40sen je dpt, la ni, at least pun 80sen atau singgit...
    kesimpulannya, value duit setiap thn tak sama...kita boleh rs dgn kenaikan harga barang...
    tips: kalo nak simpan duit, kn cari tempat yg bagi profit banyak yg boleh lawan inflation.


  6. $ue @nim Says:

    aliya : eh!!! bule ke amik duit epf tuk byr hutang ptptn???? x tau plak aku... kalu bule, aku nk try gi tny kat pej kwsp la.. kot2 mgg skang ni bule.. bule la aku kuarkan skit tuk byr ptptn aku tuh... tq..tq...

    hohooh.. camtu ke sitem kewangan kat mesia dikira ek.. aku mmg slow skit bab2 ni..


  7. Unknown Says:

    sue...akak ko dh dpt result ke? aku pun xdpt apa2 kabo berita lg nie...tiap2 bulan byr mcm biasa gak tp xikutla dia nye jadual yg diorg bg dulu tu...aku byr ikut kemampuan aku je la...huhu

    kalo ko dh dpt resultnye, jgn lupa kabo ye...huhuu


  8. $ue @nim Says:

    nana, kakak aku dia dh dpt result...

    DUKACITANYA DIMAKLUMKAN PERMOHOHAN ANDA TIDAK BERJAYA....

    aku pn pelik sbnrnye, ape yg dikatakan kakak aku langggar perjanjian.. padahal dia sll byr bulan2 sbb dia wat potong gaji.. tah2 kita yg byr bulan2 ikut suke kita je brape ni, mmg kompem x dpt.. tah ler... kita tunggu la resultnye nnt... aku pn tgh tunggu resultnye gak nih....


  9. FaraMie Says:

    aku dgn laki aku pun baru aplly sistem ujrah tuh. tp lum dpt keputusan lg. xsabo rsnya aku nk tau..kalo dpt 1% tuh kira susut skitlaa balance aku


  10. Unknown Says:

    agaknya PTPTN takkan luluskan sape2 yg MAMPU bayar kut


  11. Unknown Says:

    ada btul gak kata ida tu...kakak ko potong gaji ek...dh tentu2 income ttp tu...huhuhu....kwn2 kakak ko camne sue? rmi ke batch dia yg xdiluluskan? suspen plak aku...huhuhu


  12. $ue @nim Says:

    fyda : tah ler.. tapi aku masih mengharap mudah2an aku dpt la..

    nana : aku x pasti lak kwn2 kakak aku camne.. aku x tny lak kakak aku.. yg kakak aku nye, aku tau la.. sbb aku yg apply.. pahtu email dia pn aku tau password.. tu yg aku bule baca email dari ptptn tuh... berdebar gak ni tunggu result.