.: BUBUR ASYURA :.

~ BUBUR ASYURA ~


gmbr dapat dari google search... aku cari kat tenet je... wlpn rupenye x lawa, tapi rasenye memukau kalbu.... sedappppnye..... lg2 bile ssh nk dpt.... bertambah la kesedapannye.. :D



sudah lama aku x merasa suasana gotong royong buat bubur asyura.. last aku merasa suasana camni mase aku dok 'tanam anggur' kat kg mase lps abis blajar.. 5 thn yg lalu... skang ni dok di perantauan, jarang org wat bubur asyura cam kat kg aku... cuma aritu je la ade gotong royong wat bubur asyura kat masjid dekat umah aku.. tapi aku x leh nk join pn.. sbb nye aku keje la... dia wat ari keje.. kalu x, dpt la gak aku merasa bubur asyura org bandar camne(sama ke rase dia???).. sama ke cam bubur asyura kat kg aku???? nyum..nyum..nyum... sedapnye bile teringat bubur asyura kat kg aku...

nape aku bukak crite pasal bubur asyura??? sbnrnye tekak aku ni mula pecah liur bile dpt tau yg mertua aku ade simpan bubur asyura tuk anak dia... simpan dlm freeze... tau la anak pompuan dia blk kg(adik ipar aku yg dok kl blk kg... cuti hari wilayah katakan arini.. long weekend la)... hrp2 adik ipar aku igt la kat kakak ipar dia sorang ni... mana la tau kot2 dia bwk bubur asyura tu tuk kakak ipar dia yg baik ati ni.. hehehhe...

mengimbau pasal bubur asyura, sbnrnye org wat pada bulan muharam, 10 Muharam yang digelar Hari Asyura. apa yg aku tau la, hari asyura ni adalah sempena untuk memperingati peristiwa Nabi Nuh yang memasak bubur semasa menaiki bahtera bagi menyelamatkan diri semasa banjir besar. wlpn sekarang ni sudah masuk pertengahan bulan safar, namun aku teringin sesgt nk makan bubur asyura ni... mak mertua aku aritu pn ada gak wat bubur asyura sempena memperingati hari tersebut.... sbb tu la dia bule bekukan dlm freeze tuk anak2 dia... bubur ni tahan lama kalu di bekukan dlm freeze.. nnt kalu nk makan, panas kan balik la... bule aku bayangkan keenakkan rase bubur asyura yg dipanggil 'suro' dlm loghat kelate nye.. sungguh enak ssgt... rasenye yg unik x dpt nk tandingi rase 'suro' negeri2 lain(lum penah lagi aku merase 'suro' negeri lain... hehehe)... bayangkan rasenye yg mengandungi rempah ratus, ubi, kacang, daging n ayam, jagung, n macam2 lagi la... sedapppppnye.....



:: mode : nak makan bubur asyura...... sempat jamah sikit je la time aku blk kg aritu.. nk lagiiiii... :(
3 Responses
  1. Mama Elman Says:

    aku x penah makan...mcm ni rupenye yek?????


  2. $ue @nim Says:

    eh!.. dulu2 mase kita sebilik, aku x penah bwk ek???... nnt ade rezeki, dpt la ko mkn.. aku blk nuntut ngan mak mertua aku dulu k.... pahtu aku wat tuk ko.... :D


  3. Mama Elman Says:

    yeay!!!!!!!!!!!sue nak masak utk aku...hehe