Daisypath Anniversary tickers

.: CITE PSL MGTT :.

MGTT... rasenye kalu sapa2 yg tgh pegnent or penah pengnent, mungkin faham ape tu MGTT.. MGTT tu sbnrnye tuk cek gula dlm darah.. dlm bahse senangnye, nk tau ade kencing manis ke x mase kita pegnent... pagi tadi aku kena wat MGTT.. semalam dh kena start pose la... klinik tmpt aku check-up ni, special skit.. terlebih prihatin... sbb sume dia wat.. MGTT ni sume org pegnent kena wat wlpn xde family history yg ade kencing manis... aku tny kwn2 yg lain, x de pn diorang kena wat kalu xde history penyakit ni.. x paham tol aku ngan klinik askar ni.. pahtu, ape yg xde kat klink lain, kat sini ade... cam scan. kat klinik aku sll check-up ni, tiap kali gi mesti scan.. klinik lain rata2 xde pn.. nk scan, gi private.. tah ler.. mungkin doc kat klinik ni nk soh lahirkan bby yg sihat n bebas dari segala masalah. tuk warisi ape yg bapa2 diorang kot.. soh jadi askar gak.. berkhidmat tuk negara...hehehe

berbalik kepada topik asal, asal MGTT.. pagi tadi cam prosedur biase la.. gi klinik kol8, amik darah. pahtu di minum air glukose... mak aiii.. manis gile.. terase pure nye.. adeh.. kalu aku yg bancuh, kompem aku x boh sume skali..ni nurse yg tlg bancuhkan.. pahtu byk plak tuh.. satu gelas besar... rase cam nk muntah pn ade .. sbb manis ssgt... nk abiskan satu gelas tu, rase lama ssgt... tapi telan je la.. nk wat camne... nurse dok tunggu depan mata... pahtu dh abis minum air glukose tu, leh la blk umah... kol10 gi klink blk.. amik darah lagi.. lebam lengan aku dek kena jarum jer.. seb baik amik skit je.. aku tny nurse tu, kalu amik skit, nape x amik kat ujung jari jer.. dia ckp, kalu amik kat ujung jari, darah x konsisten... x paham aku ape maksud dia... dah siap sume skali, kena jupe doc plak.. seb la arini x ramai yg wat MGTT.. kalu x, jenuh gak menunggu.. berdebar gak nk tau resultnye camne.. risau gak aku. sbb pegnent kali ni aku bedal makan sume benda.. doc bgtau aku, result aku btl2 atas pagar ... 5.8 ngan 7.6.. mmg xde kencing manis lagi la.. tapi sbb result aku atas2 pagar, doc risau kalau2 pahni aku ade kencing manis.. so, doc soh la aku wat BSP... adeh!!!! kalu ikutkan ati, malas je nk wat BSP tu.. pe x nye.. 4 kali sehari kena amik darah wei... pagi, tghari, ptg, mlm... pahtu kena gi wat kt klinik plak.. tapi sbnrnye aku risau gak kalau2 pahni aku ade kencing manis, aku gak yg ssh.. baik aku ikt je kata doc... so, aku kena bersiap sedia la tuk BSP jumaat depan...

tgh hari tadi, aku masuk opis, ade la cari psl benda ni... merujuk pada sumber ini range normal adalah 6 lps puasa n 8 lps 2 jam berikutnye... kalu gitu, aku bukan atas2 pagar lagi la.. btl ke sumber ni??? aku pn x pasti.. eh!!! ataupn klinik tmpt aku check-up ni yg camni.. xpe la..demi bby aku korbankan la skit masa ngan darah aku tuk BSP tu... hrp2 aku xde pe2...




6 Responses
  1. Unknown Says:

    kira ok la tu sue...aku dulu ms peknen kan adam, pas minum air gula terus jd 11...hahaha, terus kena cop diabetes....tp seb baik la xkena cucuk, just kontrol mkn je...

    isnin ni aku plak kena wat MGTT...debar2 weiii..bkn debar nak tggu result, tp debar nak telan air tu...huhuhuhu....hrp2 kali ni ok...hmm tp boleh ke terlepas kali ni????


  2. $ue @nim Says:

    nana >> benda mmg xde history dlm famili aku.. tapi nape tah wlpn aku msh dok dlm range normal, doc soh wat gak.. adeh la.. msl tol nk gi wat BSP ni.. dh la 4 kali sehari.. ko mesti penah rase camne kan dl..
    hrp2 ko kali ni bebas la dari benda ni... nnt cite kat aku ek camne resultnye.. :D


  3. 1. air gula : aku rasa air gula tu kene buat sedap sket a....baru la kita semangat sket nak minum...kembang tekak ni, nk prabiskan....

    ms aku kt perth dulu, air gula die sedap giler...walaupun kene minum byk, tp aku minum mcm tak puas sebotol...ha ha ha

    2. MGTT :semoga bacaan ko semakin baik...semoga dipermudahkan urusan. Take care sue. :)


  4. $ue @nim Says:

    syah >> kalu air gula tu mcm2 perisa kita leh pilih, kompem aku dh pilih dh... sbb xde pilihan, tu yg terpakse gak telan.. bukan takat kembang tekak je nk perabih, sume kembang wei nk abis kan segelas besar tuh...
    tu la, hrp2 bacaan tuk ari jumaat ni, memberikan berita gembira kat aku.. x nk la ada prob time pegnent ni.. kita gak ssh nnt kan... smoga tuhan permudahkan segala urusan aku. amin...

    eh!!! ko bile nk follow aku ngan nana nih... hehehe


  5. CtQatrun Says:

    chayok2!!!!
    walaupun aku x tau ape itu MGTT....
    hahaha


  6. $ue @nim Says:

    ala.. aku dh xplain dlm bahse mudah kan ape tu MGTT kat intro.. ala2 nk tau ade darah tinggi ke x.. tu je la senang nk ckp. MGTT tu stand for what, aku sdiri pn x tau.. hhehe....