.: CUTI BALIK KAMPUNG :.

Selamat kembali bekerja setelah cuti pjg sempena CNY... aku br start keje smlm... smggu gak cuti(2hb - 7hb).. pe lagi... blk kg la... lgpn mmg dah lama ssgt rase x blk kg.. last blk mase raya aritu je la.. ape bule buat.. dh nama pn merantau.. kalu dok dekat2, kompem tiap2 minggu pn bule blk rasenye.. ni dok jauh nun di pantai timur.. terpakse la tunggu time cuti pjg gini je la..

aku start cuti 2hb. asben aku dh cuti dari 1hb lagi.. tapi memandangkan aku keje lagi 1hb(1hb kan cuti tuk wilayah jer), terpakse la tunggu aku abis keje 1hb dl br gerak.. seb baik bos bg kelepasan awal aritu.. bule la kami gerak awl skit...

blk keje kol4, terus packing brg nk wat blk kg.. pahtu asben trs ajak blk time tu gk. siap2 lps solat asar, dlm kol6 gak la br gerak dari teratak kami di subang nih... mmg kalu nk blk kg, asben aku akan rojer2 kwn2 dia dl la tny keadaan jalan camne.. ramai kwn2 dia ckp, jln bentong-raub pn dh start jem.. kami ape lagi... amik langkah alternatif la.. blk ikut grik... alhamdulillah, jalan clear je.. tapi perjalanan kami agak lama skit.. sbb benti byk benti2... bnti mkn kat hentian tapah... sejam lebih gak br gerak blk.. pahtu benti kat hentian titiwangsa kat atas bukit grik nun.. sejuk bangat kat sana.. rase cam dok cameron hiland jer.. mengigil rase.. wlpn aku cam nk menggigil, asyraaf yg dok tergolek tido kat seat blakang, syok je. nyenyak gitu..

mase benti kat hentian titiwangsa, ade 2 buah kete rosak.. asben aku saje gi tgk2... kunun2 peramah la.. 1 kete rim patah, 1 kete tangki air pecah.... kesian je. dh la tgh2 hutan, malam lak tuh.. sabar je la.. tny org tu, dia ckp jalan byk lubang2.. mmg jalan akan jadi teruk bile musm hujan.. byk lubang2... asben aku mmg bwh slow je la pahtu.. takut terjun lobang.... dl abg aku n famili penah pancit kete tgh2 hutan tu. mlm lak tuh.. seb baik ramai.. ilang skit rasa takut..

dlm dok beringat2 pasal lubang, ade gak la terjun lubang.. tapi xde la lubang dalam pn.. tiba2 je...
jeng....jeng...jeng...
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
kami terserempak ngan si'debab' kat tgh2 jalan da... bukan sekor.. tapi 3 ekor.. yg sekor tu besar sgt.. aku x penah lagi jupe si 'debab' besar gitu skali.. tgk kat zoo, kecik lagi dari tu.. asben aku kata, mmg spesis 'debab' hutan besar2... aku mmg mengucap panjang dlm kete.. korang bygkan, jarak kami ngan kumpulan 'debab' tu dlm 500 meter jer.. aku mula la imagine yg bukan2... masyaAllah... mintak dijauhkan sume benda yg x diingini... seb baik la asben aku ni mmg penah ade pengalaman bertembung ngan si 'debab'. lama gak kete aku dok benti tgh2 jalan semata2 nk bg laluan kat kumpulan si 'debab' lintas jalan.. mase tu, ade sbijk lagi kete kat blakang kete kitorang.. mungkin kete tu x penah ade pengalaman cmni kot.. bile asben aku bg isyarat soh tutup lampu br dia tutup.. aku rase lama ssgt nk tunggu si 'debab' ni melintas.. mungkin sbb saat2 cemas kot yg buat aku rase lagi lama menunggu.. bile 'diorang' dh dok seberang jalan, asben aku pn pecut la.. wat pe nk tunggu2 lagi.. dia pn, dlm berani2, ade gak perasaan takut.. aku rase, kalu asyraaf x tido time tu, mesti gamat dlm kete...anak aku ni, suke sgt kat si 'debab' ni. smpikan aku wat susu dlm bekas lain nk gantikan cawan dia yg lama(cwn lama ada gmbr si 'debab') dia xnk.. nk yg lama gak..

dekat kol2 pagi gak, kami br smpi umah aku.. alhamdulillah, selamat gak smpi....

esoknya, aku cite la kat famili aku.. kakak ipar aku ckp, x lama dulu, si 'debab' kat bukit grik tu mengamuk sakan.. sbbnye ade org langgar anak dia.. seb baik si 'debab' yg aku jupe tu, baik.. x apa2 kan kami pn....



:: si 'debab' = si gajah
:: ni la pengalaman pertama aku bertembung ngan si 'debab' nih.... sllnye bertembung kat zoo jer.. :D






7 Responses
  1. Yanie Says:

    kak su ikut gerik? yani pun kalau dari ipoh mmg lalu situ la kan..hehe.. takutnya kalau terserampak ngan gajah. stakat ni x penah lagi cuma slalu terserampak ngan signboard gajah melintas jek.. hehe.. risau kalau tetiba gajah naik minyak kan..


  2. Aliya Says:

    mcm pi night safari la ek.... ada dgr cerita dr member, kereta dh beratur panjang giler, tp si 'debab' duk tgh jalan tak mau gerak2..sampai terpaksa panggil perlihitan utk gerakkan s 'debab' masuk hutan balik..kira Sue punya pengalaman agak ok tp memdebarkan...;-)


  3. $ue @nim Says:

    yani : mmg kalu blk time musim perayaan, kaksu x blk ikut gua musang.. nk elak jem teruk, blk ikut grik la.. cuma tol la mahal.. signboard mg byk kaksu nmpk.. kalu lalu ikut gua musang pn ade signboard gajah tuh.. cuma pengalaman terserempak ngan gajah btl tu yg x penah.. naik seriau gak la...

    aliya : hahha... ala2 night safari tuh.. aritu mmg si debab tu dok tengah2 jalan dh pn.. tu yg kitorang xleh lalu... asben ckp, kalu terserempak ngan si debabni, kena tutup lampu, kalu x, mmg si debab tu xkan berganjak.. silap2 dia makin menghala ke arah cahaya ada la... seb baik la asben penah ade pengalaman. kalu x, silap2 ade org bwk kete reverse la.. hehehe... :D


  4. Kelkatu Biru Says:

    ko balik kut grik eh...mesti ko ade lalu kt depan umah mertua aku...
    heheheheee...

    kat situ mmg byk gajah.
    sib bek mood die tgh baik...fuuhh, kalu aku pon cuak beb!


  5. $ue @nim Says:

    aiyah : aku kalu musim raya, mmg ikut sana.. nk elak dari jem.. sanggup byr tol mahal pn... x pasti lak aku lalu depan umah mertua ko ke x.. sbb sepanjang perjalanan, dunia aku gelap gelita... sebab aku tido.. hehehe... terjaga pn sbb sejuk mase asben aku benti kat hentian titiwangsa... lps tu x tido sbb sejuk sgt smpi ke tulang.. x leh nk tido.. errrr.. umah mertua ko kat mana ek.. mane la tau kot2 aku blk ikut situ, bule tumpang benti ilangkan penat ke ape.. :D


  6. Huh, xde lg pengalaman kt Grik berhadapan dgn Gajah ...


  7. $ue @nim Says:

    akmal : jgn dimintak nk bertembung ngan binatang ni... kalu kena time mereka2 tgh mengamuk, teruk nnt....